Premiera spectacolului „PROIECTUL ORESTE”

nov. 10th, 2016 | By | Category: Postcard

Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova anunță premiera spectacolului „Proiectul Oreste” / „PR013C7UL 0R3ST3” , după Euripide, regia Laurențiu Tudor, coregrafia Attila Bordás. Premiera spectacolului este programată joi, 17 noiembrie 2016 , ora 17:00, la Sala „Ion D. Sîrbu” a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova, iar din distribuție fac parte actorii Claudiu Mihail, Raluca Păun, Haricleea Nicolau, Cătălin Miculeasa, Laura Dumitrescu.

„Proiectul Oreste” este un spectacol produs de Compania Teatrulescu și susținut de Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova prin Programul ProIndependența – Proiectul Feelancer, care își propune sprijinirea inițiativelor artistice independente. Distribuția spectacolului reunește atât actori ai Naționalului, cât și actori ai Companiei Teatrulescu. Adaptarea scenică este rezultatul unui proces colaborativ bazat pe textele antice „Oreste”, „Elena”, de Euripide, „Oreste 2.0” de Charles Mee și inserții de texte scrise de echipa artistică, urmând un proces de documentare riguros, adaptat necesității producției.

„Proiectul Oreste” este adaptarea piesei „Oreste” de Euripide, care aduce personajul antic Oreste în contemporaneitate, fără a denatura firul narativ propus de tragedia antică. Piesa îi urmărește pe cei doi frați Oreste și Electra în așteptarea sentinței lor, în urma matricidului la care cei doi au fost complici, alături de Pilade, prietenul cel mai bun al lui Oreste. În încercarea lor de a face dreptate tatălui care fusese ucis de mama lor, Clitemnestra, cele două personaje prezintă perspective diferite atât asupra ideii de conștiință, cât și asupra principiului datoriei morale. Se discută raportul crimă-sacrificiu. Prin prezența altor două personaje importante, Menelau și Elena din Troia, singurele rude care i-ar putea ajuta pe cei doi frați, spectacolul aduce în prim plan alte probleme actuale: alienarea din sânul propriei familii, egocentrismul, obsesia pentru imagine. Electra și Pilade susțin că autorul moral al tuturor nenorocirilor este Elena, care a stârnit Războiul Troian.

„Proiectul Oreste propune o paralelă între legea datoriei morale și legile și normele sociale. Ideea spectacolului vine să pună în evidență paradoxurile societății moderne prin intermediul textului antic. Sunt puse în funcțiune mecanismele supravegherii, astfel că Oreste și Electra sunt nu doar claustrați până la stabilirea verdictului, ci și sub supraveghere permanentă. Media joacă un rol crucial în contextul actual și ca atare, Apollo, exponentul divinității este reprezentat și el printr-o imagine asociată cu world wide web-ul, care se dovedește a căpăta în zilele noastre atributele divinului: este omniprezent, omniscient omnipotent. Spectacolul vorbește și despre consumerism, superficialitate și îndoctrinarea cu principii New Age, care nu fac decât „să ascundă gunoiul sub preș”, păstrând imaginea bună și făcând abstracție de esență.” (Laurențiu Tudor – regizor)

Actor și regizor, tânărul Laurențiu Tudor este absolvent al Universității din Craiova, Departamentul de Artă, specializarea actorie (2007-2010) și are o intensă activitate în zona teatrului independent. A semnat regia spectacolelor „NoapteaAsasinilor”/2015, de Jose Triana, „Bufonul”/2010, după texte de Fernando Pessoa şi F.M. Dostoievski; „Fuchsiada”/2013, de Urmuz – în cadrul evenimentului – Sibiul şi Avangarda. În perioada 2011-2012 a colaborat cu Teatrul de Artă din Deva, unde a jucat în spectacolele „Inventatorul Iubirii”, de Gherasim Luca, regia Horaţiu Mihaiu și în „Soţul păcălit”, de Moliere, regia Laurian Oniga. În ultimii ani Laurențiu Tudor a colaborat cu regizori importanți invitați să creeze spectacole la Naționalul craiovean, de menționat fiind colaborarea cu regizorul Yiannis Paraskevopoulos, unde a semnat asistența de regie a două spectacole („Lysistrata”/2013, de Aristofan și „Pescărușul”/2015, de A.P.Cehov, regiaYannis Paraskevopouls); în 2016 a fost Stage Manager la spectacolul „Romeo și Julieta”/2016, de William Shakespeare, regia Phillip Parr – Festivalul Internațional Shakespeare și consultant artistic la spectacolul „Iulius Caesar ”/2016, de William Shakespeare, regia Peter Schneider.

Coregraf, dansator/actor și regizor, Attila Bordás este dedicat constant căutării noilor instrumente artelor scenice. Stilul lui este unul autentic și, totodată, experimental. Absolvent al U.N.A.T.C., a studiat apoi masterat de regie la Univ. de Arte din Târgu-Mureș (U.A.T), iar în 2014 devine regizor bursier al Teatrului Național din Budapesta. Drept coregraf, a colaborat cu regizori precum Silviu Purcărete, Peter Novak, Miklós Bács, Vlad Masacci, Dragoș Galgoțiu, Theodor-Cristian Popescu, Cristi Juncu, Sorin Militaru, Misi Fazakas. Între 2002-2009 a activat ca membru fondator al Teatrului Osonó, din Sfântu-Gheorghe. În 2015 a lansat proiectul “Contemporary Dance Series from Bucharest to Budapest”. Din 2016 este trainer și membru constant al juriului la Thessaloniki Dance Festival & Competition. Activitatea sa este atât una pedagogică – predând la diverse ateliere și facultați de specialitate în țară (U.N.A.T.C / U.A.T / Fac. de Teatru și Televiziune Babes Bolyai), în Ungaria și Grecia -, cât și una creativă, realizând spectacole, coregrafie și mișcare scenică pentru diferite producții artistice în numeroase teatre. În calitate de coregraf, realizează pe lângă workshopuri intensive, coregrafii / mișcare scenică pentru spectacole în aer liber, spectacole de teatru, flashmoburi, operă și musical.

Premiera spectacolului „ Proiectul Oreste” după Euripide, este programată joi , 17 noiembrie 2016 , ora 17:00, la Sala „Ion D. Sîrbu” a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova, iar biletele se pot achiziționade la Agenţia Teatrală a TNCMS sau online tncms.ro/bileteportal.php

* Spectacol nerecomandat persoanelor sub 16 ani!

** În luna noiembrie sunt programate spectacole cu Proiectul Oreste și pe 19, 23 și 27 nov. 2016.

Număr de vizualizări :537


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro