spot_img

Pisică pe acoperişuri pariziene

Deloc obosită Linda Maria Baros! Aceleaşi grenade şi aruncătoare de flăcări metaforizate şi în ”Înotătoarea dezosată. Legende metropolitane” (Cartea Românească, 2015). Abordarea este inductivă: de la macadam până la acoperişurile pariziene. Atmosfera metropolei occidentale este încă chagalliană, doar combustibilul levitaţiei provine din alte surse. Femeia dominatoare şi fragilă iese pe stradă înlănţuită de îngerul ei, în timp ce bărbaţii clocotesc de sexualitate. Oraşul e un lupanar, o bolgie din romantismul infernal: „Pe unde trec, şmenuiesc baştanii, îşi fac veacul şmanglitorii,/ ţeparii cu gândul la pârnaie şi potol” (”Cineva acţionează la ordin”).


Nicio legătură cu hiperminimalismul actual al cotidianului plat şi înviorat doar de niscaiva aroganţă livrescă. Linda Maria Baros se menţine strănepoată a lui Lautréamont şi străverişoară a poeţilor damnaţi. Arta ei nu suportă clima temperată – încălzirea globală îi prieşte. Poezia are fierbinţeli algeriene şi zimţi ca un briceag multifuncţional al armatei elveţiene.

Exuberanţa barocă, împinsă uneori până la expresionism ori suprarealism, este armată teoretic cu ideaţie feministă şi multiculturală. În alt context, o asemenea armătură ar fi fastidioasă, aici, însă, ea susţine unele texte ce-şi trag răsuflarea într-un vid stilistic, după atâtea jerbe, dar le susţine şi pe cele prea metaforizate. ”Marele colecţionar de întuneric vaginal” derulează femei-simbol: „În urma lor, plouă cu lichid de frână./ Ele însele par îmbrăcate într-un vârtej de sare,/ ca divinităţile” şi bărbaţi consumaţi, neputincioşi şi frustraţi, nişte ginecologi plângăcioşi cu fesele „reşapate”.

Aceste legende metropolitane îşi au rădăcina în citadinismul simbolist, în timp ce tulpina adună frunze contemporane: plasticul, consumismul, hiperexcitaţia, intoleranţa, ipocrizia şi existenţa clonată.

Stilistica volumului include şi figuri consacrate, deci riscante, cum ar fi metafore genitivale cu contrafort epitetic: „ogarii violeţi ai neoanelor”. Mai utile sunt metaforele simplificate, cu vocabular actual, plasate în context interlop: „arzoaicele, pe douăzeci,/ îţi vâră-n pantaloni/ gingii de glaşpapir şi flex” (”Spre Obelix”).

În general, scriitorul român nu se poate detaşa de prestigiul cultural al Parisului şi când ajunge acolo, vede cu mintea, cu memoria. Deja pariziană pe jumătate, L. M. Baros şi-a extirpat complexele/afectările culturale şi este în stare să perceapă Parisul contemporan, cam diferit de cel de acum jumătate de veac. O fi decăzut urbanul în sub-urban, dar substanţă pentru poezie este din belşug. Pentru cine nu se rezumă la viziunea aseptică asupra artei a lui Ortega y Gaset, care dispreţuia figurativismul şi antropomorfismul, Parisul à rebours, arghezian, e fântână de inspiraţie: „femei înalte, cu elice, devastează trotuarele,/ scanează strada, […]/ De pe terase turiştii le retează genunchii/ cu o bancnotă de-o sută” (”Aşteptând turiştii”).

Imaginarul năvalnic, cotropitor, al poetei s-ar putea dispensa fără griji de punctuarea ireproşabilă a poemelor. În foarte multe cazuri, ochiul poetic transformă fabulos decorul natural ori artificial – hiperbole şi litote la tot pasul: „cerul bine vascularizat”, „ceaţa vocaţiei ejaculatoare”, „ogiva pelvisului tău” (”Nici un bărbat nu te-a apărat”). Generatorul de imagini este aşadar impetuos, încât e păcat că unele dintre ele nu sunt editate şi apoi comprimate cu ajutorul unui elementar crop.

Al doilea grupaj, ”Zidurile”, expune ”Realitatea touchscreen”, flexibilă şi superficială. Obsesiile maniacale ţin loc de comunicare, de generare de sens. În ”Mănânc şi dorm, bărbatul care oferă plăceri”, nu iubitul, mângâie sexul femeii până acesta devine carne vie. Deşi tristă şi plastifiată, această lume alienată este agitată de o energie revoluţionară buimacă. Feminitatea este singura componentă imponderabilă într-o lume morbidă şi isterizată: „Genunchii i se ridică singuri deasupra patului,/ ca nişte bule de aer, şi o dau peste cap./ Pubisul ei bombat luminează feeric tavanul. Pubisul/ şi, dinlăuntru, fosforescentă,/ vezica natatoare” (”Înotătoarea, côté lingual”).

Pe lângă stufosul baroc, odată cu ciclul al treilea, ”Acoperişurile”, devine mai evident un romantism amniotic, al plutirii purificatoare, chagalliene. Cele patru valuri de feminism au sfârşit pe plaja redescoperitei feminităţi, acum conştientă de rolul ei nobil: „Poţi să le zăreşti copiii ascunşi sub buric./ Îi vezi cum luminează ca nişte becuri de tungsten” (”Dumnezeul acoperişurilor”).

A nu se înţelege că poeta este în slujba vreunei ideologii anume ori a unei pshihanalize consolatoare, de extracţie elinistă. Ceva din devoţiunea pentru alteritate a lui Levinas se găseşte în versuri, mixată, însă, cu un nemilos elitism sartrian. Teoriile subiacente sunt suportabile pentru că edificiul poetic este thymique, cum ar spune Herman Parret, în criză şi suspensie: „Doar eu tremurând aici,/ cu mâinile prinse de streaşină” (”Alergarea pe acoperiş”). Imponderabiltatea actantului feminin-poetizant este contrabalansată de mineralitatea şi scepticismul altora. Contrarii dezechilibrate, expresie a unei lumi cadaverizate: „pe marele bulevard, se desfăşoară/ vechiul basorelief pe care aleargă soldaţii greoi de granit./ Aleargă şi au pe buze înjurături de granit,/ îşi înăbuşă vorba cenuşie, străină, în piatră./ Luptă-n granit şi mor,/ duc tot mai greu drapelul./ Din mers, trecătorii-i decorează cu flegme prelungi” (”Fotonii se aşază cuminţi pe acoperişuri”).

Şi cum Parisul îşi seduce turiştii plutindu-i pe ”bateaux mouches”, există şi un grupaj poetic al ”podurilor”. Figuri ale translucidităţii predomină aici: ”meduza” şi ”vezica”. Urmează trei cicluri şi ele intense: ”Subteranele”, cu o apăsătoare simbolistică sexuală, ”Periferiile” şi ”Drumurile periferice”, cu navetişti, femei acvatice şi prunci avortaţi aruncaţi în gunoaie.

Intensă şi violentă ca poezia Angelei Marinescu, teoretizantă şi combativă ca cea a Mirunei Vlada, poezia L. M. Baros este mai vizuală, mai exuberantă. Deşi acest volum este o tomografie a Parisului, prin mai acuta conturare a imaginilor şi mai ferma dirijare a imaginarului, poeta încă ar putea să aprofundeze bestiarul ei parizian fără teamă că ar deveni previzibilă. Hiperrealism, mitologie urbană şi ”radical stripping” sunt coordonatele pe care ea şi le fixează; evoluează între ele impetuos şi cu forţă, chiar dacă uneori calcă în afara terenului de bătălie, purată de volbura adrenalinei.

Felix NICOLAU

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508