Despre ”Mitologia românească a morții”, la New York

sept. 9th, 2016 | By | Category: Postcard

Miercuri, 14 septembrie 2016, orele 12.00-14.00, la sediul ECEC (sala 1219 din Columbia’s International Affairs Building, 420 West 118th St., Etaj 12, New York, NY 10027), ICR New York, în parteneriat cu East Central European Center (ECEC) / The Harriman Institute și Catedra de limba și cultura română “Nicolae Iorga” (Institutul Limbii Române) din cadrul Columbia University, organizează un nou eveniment dedicat tradițiilor autentice românești: „Mitologia românească a morții”.

Programul evenimentului cuprinde:

–   o conferință a profesoarei Marina Cap-Bun;

–  un live performance al artistei populare Zamfira Ludovica Mureșan, care va „ilustra” prin diverse tipuri de bocete conceptele prezentate în conferință;

–  proiecția unor fragmente din filmul istoric „Dacii”, de Sergiu Nicolaescu și a unui scurt documentar despre „Cimitirul vesel” de la Săpânța.

Prof. dr. Marina Cap-Bun, în calitate de producător și consultant artistic, și artista populară Zamfira Ludovica Mureșan, ca bocitoare, se vor afla la New York în perioada 13-25 septembrie 2016, pentru a reprezenta România în cadrul mega-proiectului artistic „An Occupation of Loss”, ce va avea loc în legendara locație Park Avenue Armory. La granița dintre instalație și perfomance, proiectul este organizat și coordonat de artista conceptualistă de renume internațional Taryn Simon (www.armoryonpark.org). Reunind peste 30 de artiști / bocitori din 11 țări, proiectul este o expresie monumentală a practicilor, tradițiilor și ritualurilor de înmormântare din diferite culturi ale lumii, cu accent pe tehnicile de bocire la nivel internațional. Rezultatul combină sculptura, sunetul, arhitectura și performance-ul, explorând anatomia durerii prin relațiile complexe dintre viată și moarte, trecut și prezent, interpret și spectator. În luna noiembrie, proiectul va fi itinerat la Londra.

Prof. dr.  Marina Cap-Bun predă Literatură română şi comparată, Studii teatrale, Cultură şi civilizaţie românească la Universitatea „Ovidius” din Constanța. A condus proiectul de cercetare interdisciplinară şi internaţională (CNCSIS)  Studiile româneşti în lume şi este directorul Centrului de Cercetare şi Dezvoltare Profesională „Studiile Româneşti în Context Internaţional”. A fost director naţional al unui proiect european Comenius: European Music Portfolio – A Creative Way into Languages. În 2001-2002 a fost Fulbright Postdoctoral Lecturer la University of Washington, Seattle, unde a predat Limbă şi civilizaţie românească şi Fantasticul şi absurdul în literatura lumii şi profesor invitat la Indiana University, unde a predat Limbă şi literatură română în cadrul Cursurilor de vară SWSEEL din 2009-2012. A publicat: Oglinda din oglindă: Studiu despre opera lui I.L. Caragiale (1998); Între absurd şi fantastic: Incursiuni în apele mirajului (2001); Lecturi critice (2003); Literatura marilor clasici (2003); Criss-Cross: Essays in Romanian and Comparative Literature (Munchen, 2004; 2006), Junimea (2007), Literatura română sub semnul modernităţii (2009; 2014) şi peste 150 de studii şi articole în publicaţii româneşti şi internaţionale. Expertiza sa în domeniul ritualurilor funerare este reflectată, între altele, de capitolul „The Romanian Carnival of Death and the Merry Cemetery of  Săpânţa”, pe care îl semnează în antologia tematică The Power of Death: Contemporary Reflections on Death in Western Society (editori Ricarda Vidal și Maria-José Blanco, Berghahn Press, Oxford, New York, 2014).

Zamfira Ludovica Mureșan este artistă populară și profesoară de geografie la Școala gimnazială din Satulung, jud. Maramureș. Cunoscutul rapsod și mesager al tradițiilor românești, Grigore Leșe, profesor de etnomuzicologie și antropologie la Universitatea București, o descrie, în scrisoarea de recomandare pentru proiectul de la Armory, drept „o artistă autentică, specializată mai ales în ritualurile de înmormântare, provenind din Țara Lăpușului – o zonă renumită pentru vechile tradiții și obiceiuri, păstrate până azi. (…) Trăind la țară, ea a participat activ, alături de familia sa, la evenimentele culturale ale comunității locale, fiind interesată în special de ritualurile funerare. Dovedindu-se foarte înzestrată pentru a interpreta lamentații, ea a dezvoltat un repertoriu bogat de cântece funerare și a fost adesea solicitată de diverse familii ca bocitoare la înmormântări. De asemenea, a fost invitată să cânte în mai multe concerte, inclusiv la televiziunea națională”.

Număr de vizualizări :636


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro