DADA BRANCUSI, prezentat la ICR Viena

mart. 16th, 2016 | By | Category: Eveniment

Vineri, 18 martie 2016, ora 19.00, la sediul Institutului Cultural Român de la Viena, va avea loc premiera internaţională a proiectului „DADA BRANCUSI. O (re)citire de Dan Mircea Cipariu şi Mihai Zgondoiu“, un concept lansat în luna februarie, la galeria de artă GALATECA din Bucureşti. Artistul vizual Mihai Zgondoiu va participa la eveniment. DADA BRANCUSI realizat în parteneriat cu galeria de artă GALATECA din Bucureşti face parte din programul „Tzara lui BrâncuȘI Sorescu“ prezentat de Institutul Cultural Român de la Viena în luna martie. Acesta cuprinde, pe lângă manifestarea „DADA BRANCUSI. O (re)citire de Dan Mircea Cipariu şi Mihai Zgondoiu“, un eveniment organizat la Institutul Cervantes din Viena cu prilejul Zilei Internaţionale a Poeziei (21 martie) şi proiectul BrâncuŞI SoresCU Brâncuşi, care va avea loc la sediul ICR Viena în data de 22 martie, cu participarea poetului Dan Mircea Cipariu şi a artisului Mihai Zgondoiu. Evenimentele sunt dedicate celebrării a 100 de ani de la începuturile mişcării avangardiste DaDa (la 5 februarie 1916 s-a înființat „Cabaret Voltaire“ la Zurich), a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi (19 februarie 1876), a 80 de ani de la nașterea lui Marin Sorescu (29 februarie 1936) și a 20 de ani de la moartea lui Marin Sorescu (8 decembrie 1996).

În contextul celebrării a 100 de ani de la debutul mişcării DaDa şi a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi, proiectul propune recitirea textelor, creațiilor și imaginarului sculptorului Constantin Brâncuşi printr-un filtru DaDa. Vor fi expuse şapte printuri în ediţie limitată (fotografie şi poster art) semnate de Mihai Zgondoiu. Conceptul va fi completat de prezentarea în limba germană a şapte „pictopoeme“ scrise special pentru acest proiect de Dan Mircea Cipariu (în traducerea lui Ernest Wichner). De asemenea, va fi proiectat un material video realizat la vernisajul proiectului.

„Așa cum este promovat pe media electronică și chiar în spațiul nostru public, Brâncuși pare, de cele mai multe ori, că este un mesager al naționalismului, un neo-pășunist, un artist care datorează spiritual și chiar creativ spațiului mioritic. Ne-am propus să recitim, în manieră DaDa, gândurile și textele scrise de Brâncuși, artistul lumii, fără diacritice, într-o manieră care a fost proteică și generatoare de idei novatoare prin manifest și prin felul în care este pus să lucreze hazardul, subiectivitatea și dicteul automat cu actul creației și chiar cu noi înșine. Astfel, o fărâmă dintr-un subiectiv lexic poetic și artistic al lui Brâncuși ni se oferă celor care mai avem curiozități și incertitudini. Această recitire, trece, într-un fel spontan, de felul înțepenit, grandilocvent și iconic în care ne celebrăm marile noastre personalități artistice. Și astfel, consecvent spiritului lui Brâncuși, îl redescoperim pe un artist prin joc superior și ingenuitatea de a (re)experimenta“. (Dan Mircea Cipariu)

„O (re)citire și o reinterpretare de formulă DaDa nu ironizează și nu pune în umbră opera marelui sculptor Constantin Brâncuși, cel ce a găzduit de nenumărate ori în atelierul său parizian artiști și scriitori avangardiști precum Marcel Duchamp, Francisc Picabia, Tristan Tzara, Marcel Iancu, ci, mai degrabă, subliniază prospețimea actului creator de vocație experimentală. Act ce stă, de cele mai multe ori, între hazard și contemplare sau între dicteul automat și cercetare.“ (Mihai Zgondoiu)

Dan Mircea CIPARIU (n. 1972) este absolvent al Şcolii Superioare de Jurnalistică din Bucureşti şi licenţiat al Universităţii Bucureşti, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării. Debutează în presa literară în 1988 (SLAST), debutul editorial se petrece în 1999, cu volumul „Hai să ne-ntâlnim pe site sâmbătă seara“ (Editura Libra). În 2007, volumul său de poeme „Tsunami“, Editura Brumar, 2006, a primit Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti. Cea mai recentă carte a sa este „singurătatea vine pe facebook“, Editura Tracus Arte, 2012. În 2008, a iniţiat şi coordonat proiectul SCRIITORI PE CALEA REGALĂ, iar în perioada 2009-2015 proiectul MARATONUL DE POEZIE, BLUES ŞI JAZZ. Între 2011 și 2016, de Ziua Culturii Naţionale, a iniţiat şi coordonat Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de Poezie a anului, 2010-2015. Este fondatorul şi preşedintele Asociaţiei EURO CULTURART, asociaţie care a organizat, printre altele, Bienala Internaţională de Gravură Experimentală, ediţia a III-a, 2008, Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti, „4X4. Instalaţia de cARTE“. EURO CULTURART deţine o galerie dedicată tinerilor artişti – Atelier 030202 – spațiu de artă contemporană, coordonat de artistul vizual Mihai Zgondoiu. Dan Mircea

Cipariu este un apreciat comentator de artă contemporană, cu cronici apărute în revista „Arta“ (revista Uniunii Artiştilor Plastici din România), „Cultura“,„Luceafărul“, „Altitudini“ şi AgenţiadeCarte.ro. A fost curatorul unor expoziţii naționale și internaționale semnate de câţiva dintre cei mai importanţi tineri artişti vizuali din România: Mihai Zgondoiu, Francisc Chiuariu, Cristian Răduţă, Albert Sofian, Irina Tănase, Florin Tomescu, Bogdan Raţa, Miruna Moraru, Adrian Sandu, Anamaria Şerban, Daniel Brici, Virgil Scripcariu, Aurel Tar, Adrian Alexandru Ilfoveanu, Peter Madaras şi Dan Vişovan. Este directorul www.agentiadecarte.ro , spaţiu cultural virtual unde sunt prezentate la zi evenimentele de carte şi artă.

Mihai Zgondoiu (n. 1982) este artist vizual, asist. univ. drd. la Universitatea Națională de Arte din București, Facultatea de Arte Decorative și Design, departamentul Design (din 2014), iniţiator şi coordonator al galeriei Atelier 030202 – spațiu de artă contemporană din București (dec. 2009 până în prezent), inițiator și curator al galeriei geamMAT a Muzeului de Artă din Timișoara ( 2012-2014), co-curator Atelier în tranziție (2009-2013), Graphic Designer la Teatrul de Comedie din București (2005 – până în prezent). Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România (din 2005). Oscilează cu lejeritate între experimental și tradițional, arta sa abordând o arie largă de genuri și tehnici artistice de la desen, colaj și gravură la new media, video-instalații, performance și artă urbană. Cele mai recente expozitii/proiecte personale sunt: The Artist’s Golden Hand / Galeria FivePlus – Viena (2014) & Galeria Aiurart – București (2013), BreakBody / Muzeul de Artă din Timișoara (2012), Lenin’s Sleep / Piața Presei – Bucureşti (2011), The Red Line / Centrul Național al Dansului din Bucureşti (2011), The Red Carpet / Curtea Muzeului Schlooss – Linz, Austria (2011), Freedom as Visual Pattern / Galeria Hampden – Incubator Art Space, Amherst, Massachusetts USA (2010), Me Matrix / Galeria Calina – Timișoara (2009), Me / Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Național Brukenthal – Sibiu (2008). A mai participat în proiectele vizuale de grup: Transformation – Muzeul Beelden Aan Zee, Haga 2014, BB6 (Bucharest International Biennial for Contemporary Art #6) 2014, IEEB4 (International Experimental Engraving Biennial – Mogoșoaia 2010), Now Art Now Future (The International Biennial of print – Vilnius 2008), lucrările sale aflându-se în colecții particulare și de stat: Colecția de Artă „Luciano Benetton” (IT), Fundaţia „DFEWA“ Stuttgart (DE), Colecția de Artă Herczeg (RO), Colecția Alain Servais (BE), Colecția de Artă Năsui (RO), Muzeul de Artă Vizuală, Galați (RO), Muzeul Florean de Artă Contemporană, Baia-Mare (RO), Muzeul Naţional de Artă, Satu Mare (RO).

Evenimentul realizat în parteneriat cu galeria de artă GALATECA din Bucureşti face parte din programul „Tzara lui BrâncuȘI Sorescu“ prezentat de Institutul Cultural Român de la Viena în luna martie. Acesta cuprinde, pe lângă manifestarea „DADA BRANCUSI. O (re)citire de Dan Mircea Cipariu şi Mihai Zgondoiu“, un eveniment organizat la Institutul Cervantes din Viena cu prilejul Zilei Internaţionale a Poeziei (21 martie) şi proiectul BrâncuŞI SoresCU Brâncuşi, care va avea loc la sediul ICR Viena în data de 22 martie, cu participarea poetului Dan Mircea Cipariu şi a artisului Mihai Zgondoiu. Evenimentele sunt dedicate celebrării a 100 de ani de la începuturile mişcării avangardiste DaDa (la 5 februarie 1916 s-a înființat „Cabaret Voltaire“ la Zurich), a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi (19 februarie 1876), a 80 de ani de la nașterea lui Marin Sorescu (29 februarie 1936) și a 20 de ani de la moartea lui Marin Sorescu (8 decembrie 1996).

Institutul Cultural Român de la Viena

Argentinierstr. 39, 1040

www.rkiwien.at

www.facebook.com/RKIWien.ICRViena

“DADA BRANCUSI.

(sau despre fuziunea dintre două uriaşe găuri albe)

Asumarea a două viziuni artistice aflate, mai degrabă, în relaţie de contrapunct, DADA-ismul, cu triumful hazardului şi al anarhismului (cel stilistic, mai cu seamă!), şi opera lui Brâncuşi, opera unui Constructor,primus inter pares în structurarea formelor moderne ale artei creatoare de concept, poate părea, la o repede ochire, un demers divergent ori antitetic, deşi cele două arte ce şi-au găsit gloria între cele două războaie mondiale din secolul trecut stabilesc şi definesc tiparele modernităţii pentru artele vizuale, literare şi ale imaginarului.

Altfel spus, alăturarea a două formule care tind să se întâlnească doar prin prisma mişcării (de)formatoare a modernităţii e doar un demers conjunctural şi speculativ pe care epoca post postmoderintăţii o poate propune prin recitire, colaj şi reinterpretare?

Unghiul subiectiv de vedere al programului DADA BRANCUSI îşi are originea într-un profund act de sondare – şi conceptual, şi creator! – în apele (ne)teritoriale ale avangardei prin care şi cu care artiştii şi poeţii de la Cabaret Voltaire din Zurich şi-au provocat destinul şi biografia. O sondare realizată, însă, cu ajutorul unei ambarcaţiuni şi a unor mecanisme ce se revendică din formidabilul material de sinteză propus de Brâncuşi prin (re)găsirea funcţiilor cathartice şi a punctului de sprijin într-un format vizual, cu cheie interioară şi iniţiatică.

Să ne închipuim două uriaşe găuri albe. O gaură dezinhibată, gata să-şi consume, fără pariu ori miză estetică, energia sa creatoare, cu o forţă anarhică pe care o pune la bătaie tocmai pentru a da un sens Nimicului şi Negaţiei. O altă gaură formată din explozia unei idei despre devenire şi despre perfecţiunea (ne)atinsă a Formei se apropie tot mai mult – graţie atracţiei duale a universului! – de gaura hazardului, a spaimei primordiale că talentul nu e o resursă inepuizabilă. Gaura Formei, într-o fracţiune de secundă, înghite Gaura Anarhiei!

Forma este, astfel, o consecinţă a unei explozii creative interioare. Undele gravitaţionale ale acestei fuziuni artistice au ajuns până la noi. Cine le va auzi şi cu ce instrumente? Rămâne de (re)citit şi (re)văzut!” (Dan Mircea Cipariu)

3D. UN COLAJ NU E UN COLAJ

am intrat
am tăiat
am făcut un colaj

LITERATURĂ ȘI CONSUM INTERIOR
dintr-un univers deschis
într-un PUNCT
într-o seducătoare metodă de
cercetare a sinelui

cine dă cu piatra
cine apasă butonul de deparazitare
cine numără toate cifrele exacte
ale SFÂRȘITULUI

singurătatea exersează
într-un creier captiv
RULETA RUSEASCĂ

iluminare fără urmări și conflict
atunci când poți exclama și pulveriza pe un zid

„acum și aici
UN POEM NU E UN POEM”

3D. GRILA DE EVALUARE

o maşinărie poate naşte o altă maşinărie

dar o stea nu poate multiplica

la nesfârşit

întunericul

a fi sau a avea

iată judecata

pentru care vei fi

mântuit

sau alungat

o realitate poate crea un vis

dar un suflet nu poate găsi vindecarea

decât cu un alt suflet

ne privim timid prin oglinzi

să-i vedem pe cei ce se vor dărui

o mână divină va apăsa butonul de panică

dintr-un oraş interior

până când

liniştea

ni se va ghemui la picioare

3D. METAMORFOZĂ

creierul meu e o baterie universală de 20 de wati

cu ajutorul căreia călătoresc neîncetat

dintr-un univers în altul

dintr-o oglindă într-o grădină edenică

până când din mine rămâne doar energie primară

necenzurată

precum în cer aşa şi pe pământ

o bolboroseală

sau poate chiar singura exersare a lui a fi

20 de wati pentru viaţa veşnică

20 de wati pentru circuitul sublimului în natură

20 de waţi ca nişte electroni cu adevăraţi liberi

ingredinte 3D  instincte primare

dintr-un stomac interstelar

nimic nu se pierde

totul e în lume colaj

3D. SUNET DE ELIBERARE

amprentă REGENTĂ

NĂSCUTĂ

NU FĂCUTĂ

din Sfântul Spirit

vino să vezi cum funcţionează

fără baterii şi aprobări de la Fisc

un PERPETUUM MOBILE

NU MUŞC

NU CONJUR

NU PUN ŞTAMPILE

sunt dicteul DE NEOPRIT

al unui NUMĂR PRIM

exersez lecţia de eliberare

din cutia mea toracică

unde există SUFLET CONŞTIINŢĂ ŞI PĂCAT

lupt permanent cu lexicul şi biografia

până când voi renaşte

până când sunetul meu interior

va intra într-un timp şi într-un spaţiu

fără turbulenţe

suferinţe

negaţii

3D. RENUNȚARE

impuls primar
ca un zmeu care lasă o formă albă perfectă
într-o gaură neagră

ai venit cu ADN-ul după tine
cu presimțiri

cu amintiri din paradis
cu automatismele pentru a supraviețui

ești îndrumat și manipulat de
TEXTE ȘI IMAGINI
care îți promit totul sau nimic

trezește-te și taie
LINII PUNCTE SEMNE
până când vei trăi cu toți porii
cu toți neuronii
RĂSĂRITUL
scris cu litere iluminate
pe o cerere de renunțare

TAIE ȘI TREZEȘTE-TE

3D. NOUL AN CHINEZESC
instrumente de clonat și multiplicat pentru un război strategic

cu emisferele întunecate și luminate

deschidem șampania și ordonăm bunăstarea de sine
în anul maimuței de foc

ne e teamă doar de nimicul care se insinuează printre noi ca o vodcă

rusească făcută din orez chinezesc
ca un călugăr buddhist care ridică pe cer un dragon tatuat cu

„Dumnezeu nu e mort!”

la radio
în tot atâtea limbi câte puncte energetice are un sfânt
ascultăm un vechi suspin

„nu te atinge de rău
nu te întâlni cu el
e o luptă care așteaptă să te numere la podea

să scoată din tine

vulcanii egotici și oglinzile noroioase”

Sfânta Așteptare
desenează în aer cu încetinitorul
o bufniță oarbă împăcată cu propriul nostru destin

28 de piese dreptunghiulare
din cel mai intens colaj

vor separa

până dimineață

Particula lui Dumnezeu

3D. PROASPĂT CREAT
pop-corn
ca o artă mimetică de a spune că există suferință fără
FIȘĂ DE OBSERVAȚIE
fără CONSUM
fără LEVITAȚIE

hazardul e noua mea caligrafie de a spune lucrurilor pe nume

fericit

fără plată urmări și constrângeri
fericit

cu o hemoragie de iluzii și sensuri neînțelese

aștept orice ideologie

să arunce cu pietre

în mine în tine și în
ARTA ȘI LITERATURA DE A FI

antrenez în creier

două pisici ovo-lacto-vegetariene
gata să se roage pentru un evadat

gata să ierte un condamnat

niciodată nu e târziu pentru un retuș:
Doamne, Doamne, nu ne părăsi!

Dan Mircea Cipariu

3D. EINE COLLAGE IST KEINE COLLAGE

ich bin eingetreten

habe geschnitten

habe eine collage gemacht

literatur und inneren verbrauch

aus einem offenen universum

auf einen punkt

zu einer verführerischen methode

das selbst zu erkunden

wer wirft mit dem stein

wer drückt auf den entlausungsknopf

wer zählt alle exakten zahlen

vom ende

die einsamkeit übt

in einem fesselnden kopf

russisch roulette

erleuchtung ohne folgen und konflikte

wenn du auf einer wand ausrufen und zerstäuben kannst

„hier und jetzt

ist ein gedicht kein gedicht“

3D. Das Evaluierungsmuster

eine maschinerie kann eine andere maschinerie gebären

aber ein stern kann nicht endlos

das dunkel

vermehren

sein oder haben

dies das urteil

für das du

erlöst oder

vertrieben wirst

eine wirklichkeit kann einen traum schaffen

aber heilung findete eine seele nur

mit einer anderen seele

schüchtern betrachten wir uns in den spiegeln

die zu sehen die sich hingeben werden

eine göttliche hand wird den panikknopf

in einer innerlichen stadt drücken

bis sich die stille

uns zu füßen

legt

3D. Metamorphose

mein hirn ist eine universelle batterie  von 20 watt

mit deren hilfe ich ununterbrochen

aus einem universum ins andere reise

aus einem spiegel in einen edenschen garten

bis von mir nur noch primärenergie übrig bleibt

unzensuriert

wie im himmel also auch auf erden

ein gebrabbel

oder aber die einzige umsetzung des seins

20 watt für das ewige leben

20 watt für den kreislauf des erhabenen in der natur

20 watt als ein paar wahrhaft freie elektronen

3D ingredienzien primärinstinkte

aus einem intersellaren magen

es geht nichts verloren

alles auf der welt ist collage

3D. Befreiungston

fingerabdruck regierend

geboren

nicht gemacht

aus dem Heiligen Geist

komm und schau wie ohne batterien

und genehmigung durchs finanzamt

ein perpetuum mobile funktioniert

ich beisse nicht

ich flehe nicht

ich verpasse keine stempel

ich bin das nicht zu stoppende diktat

einer primzahl

ich übe die lektion zur befreiung

aus meinem brustkorb

in dem es seele bewusstsein und sünde gibt

immerzu kämpfe ich mit wortschatz und biographie

bis ich wiedergeboren werde

bis mein innerer klang

in eine zeit eintritt und einen raum

ohne turbulenzen

leiden und

verneinung

3D. Verzicht

anfangsimpuls

wie ein drache der eine perfekte weiße form

in einem schwarzen loch hinterläßt

bist mit deiner ADN vorbei gekommen

mit vorahnungen

erinnerungen aus dem paradies

den automatismen des überlebens

angeleitet wirst du und manipuliert durch

texte und bilder

die dir alles versprechen und nichts

wach auf und schneide

linien punkte zeichen

bis du mit allen deinen poren

allen neuronen den

sonnenaufgang

erleben wirst in leuchtenden buchstaben

geschrieben in einem antrag auf verzicht

schneide und wache auf

3D. das neue chinesische Jahr

instrumente zum klonen und vervielfältigen für einen strategischen krieg

mit den finsteren und den erleuchteten hemisphären

wir öffnen den champagner und verordnen eigenes wohlergehen

im jahr des feueraffen

wir fürchten uns nur vor dem nichts das sich unter uns einrichtet wie ein

aus chinesischem reis gewonnener russischer wodka

wie ein buddhistischer mönch der einen drachen in den himmel steigen läßt

tätowiert mit „gott ist nicht tot!“

im radio hören wir

in ebenso vielen sprachen wie ein heiliger energiepunkte besitzt

einen alten seufzer

„berühr nicht das böse

begegne ihm nicht

es ist ein kampf wo du am boden ausgezählt wirst

damit sie dir

die egoistischen vulkane und

die verschlammten spiegel austreiben“

Heilige Erwartung

zeichne verlangsamt in die luft

eine blinde eule versöhnt mit unserem eigenen schicksal

28 rechteckige teile

der stärksten collage

separieren bis zum morgen

Gottes Partikel

3D. frisch geschaffen

popcorn

wie die mimetische kunst zu sagen es gebe leid

ohne erfassungsbogen

ohne konsum

ohne levitation

der zufall ist meine neue kalligraphie mit der ich die dinge beim namen nenne

glücklich

ohne kosten folgen und beklemmungen

glücklich

mit einem bluterguss an illusionen und nicht verstandenen bedeutungen

erwarte ich jedwede ideologie

dass sie mit steinen werfe

auf mich und auf dich und auf die

kunst und die literatur vom sein

trainiere mir im kopf

zwei ovo-lacto-vegetarische katzen

bereit für einen entflohenen zu beten

bereit einem verurteilten zu verzeihen

für eine berichtigung ist’s nie zu spät:

Herr, Herr, verlaß uns nicht!

(aus dem Rumänischen von Ernest Wichner)

Număr de vizualizări :890


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro