Daniel Cristea-Enache în dialog cu Ioan Es. Pop, la Librăria Bizantină

dec. 4th, 2015 | By | Category: Eveniment

Marți, 8 decembrie 2015, ora 19.00, Librăria Bizantină este gazda întâlnirii organizate de revista Literatura de azi împreună cu scriitorul Ioan Es. Pop. În fiecare lună, la Librăria Bizantină, un autor român va fi invitatul lui Daniel Cristea-Enache, într-un eveniment incluzând un dialog cu criticul literar, o lectură publică, o sesiune de Q & A și una de autografe.

Literatura de azi la Librăria Bizantină este un program gândit pe termen lung care va oferi scriitorilor români expunerea publică și vizibilitatea pe care o merită. Datoriile noastre față de scriitorii români sunt mari – fără ei și cărțile lor, cultura română ar fi o sintagmă vidată de conținut.

Parteneri: Uniunea Scriitorilor din România, Facultatea de Litere a Universității din București, România literară, LiterNet, HotNews, Contributors, Dinu Lazăr/ fotografu.ro, DocuArt.

Invitatul lunii decembrie (ediția a șaisprezecea) este Ioan Es. Pop.

***

Ioan Es. Pop este poet și publicist român. A absolvit în 1993 Facultatea de Filologie, secția limba și literatura română – limba și literatura engleză a Universității din Baia Mare.

Ca student activează în cenaclul „Nord” al revistei studențești omonime, fiind, între 1981 – 1983, și redactorul-șef al acestei publicații. Din 1987 participă sporadic la ședințele cenaclului „Universitas” din București, condus de criticul și profesorul Mircea Martin. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România. A fost editor-șef al „Ziarului de duminică”, supliment al „Ziarului financiar”, și editor senior al revistei „Descoperă”. În 1994 debutează editorial cu volumul de poeme „Ieudul fără ieșire”. Colaborează cu poezii la: „Luceafărul”, „Nouăzeci”, „Tribuna”, „Astra”, „Transilvania”, „Contemporanul”, „Vatra”, „România literară”, „Contrapunct”, „Convorbiri literare” ș.a.

A publicat grupaje de poezie în „Revista Iberorrománica” (Madrid), „Asheville Poetry Review” (SUA) și în reviste literare din Irak, Iugoslavia și Suedia.

  • Ieudul fără ieșire, Ed. Cartea Românească, 1994; ediția a doua, Ed. Ninpress / Charmides, 2009
  • Porcec, Ed. Cartea Românească, 1996
  • Pantelimon 113 bis, Ed. Cartea Românească, 1999
  • Podul, antologie, Cartea Românească, 2000
  • Rugăciunea de antracit / The Anthracite Prayer, antologie bilingvă, Ed. Dacia, 2002
  • Petrecere de pietoni, Ed. Paralela 45, 2003
  • Confort 2 îmbunătățit (împreună cu Lucian Vasilescu), Ed. Publicațiilor pentru Străinătate, 2004
  • Lumile livide / The Livid Worlds, antologie bilingvă, Ed. Institutul Cultural Român, 2004
  • Și cei din urmă vor fi cei din urmă, volum bibliofil, 2007
  • No Exit, antologie, Ed. Corint, 2007
  • O căruță încărcată cu nimic (împreună cu Peter Srager, Robert Șerban), ediție bilingvă, Ed. Brumar, 2008
  • Unelte de dormit, Ed. Cartea Românească, 2011

***

Cum arată, până la urmă, poezia lui Ioan Es. Pop în ediție completă? Răspunsul meu e simplu: arată impresionant. Parcursă de la cap la coadă, în marile cicluri care o alcătuiesc şi o structurează, seamănă cu un fluviu care încet-încet, în curgerea lui irepresibilă, îşi cuprinde cititorul, îl seduce şi îl poartă cu el. Citită la atâția ani, chiar decenii, de când a fost scrisă, poezia acestui autor emblematic al nouăzecismului nu mai pare atât de șocantă ca formulă. În schimb, trecerea timpului îi pune în relief, mai pregnant, autenticitatea şi viabilitatea estetică. Întreaga arhitectonică a operei ni se dezvăluie acum, devoalând totodată şi unul dintre secretele bine ascunse ale creației poetului: şi anume, caracterul mereu programatic al demersului său. (Răzvan Voncu)

Penultimul debut remarcabil din poezia optzecista este al lui Ioan Es. Pop cu Ieudul fără ieșire (1994), nu întâmplător apărut abia după revoluție. Nici această primă carte, nici următoarele n-ar fi putut apărea înainte. (…) Grotescul, burlescul, calambururile nu împiedică poezia lui Ioan Es. Pop să atingă uneori o puritate excepțională a tragicului. (Nicolae Manolescu)

Suferința nu e impersonală, abstractizată, ca în versurile solarului Nichita Stănescu, ci concretă, bine înfiptă în carnea eroului liric. Poetul întoarce versurile și imaginile pe toate fețele, cu o dexteritate de invidiat, pentru a prinde cât mai multe dintre nuanțele acestei nenorociri, ale dezastrului individual. (Daniel Cristea-Enache)

Este limpede că 1994, 1996 și 1999 Ieudul –fără ieșire, Porcec și Pantelimon 113 bis –configurează o geografie hipnotică a morții vii și a agoniei ca trăire substanțială. O hartă a suferinței expiatorii de unică forță și frumusețe în poezia noastră de după 1989.

Mă întreb: oare se poate merge mai departe? Unde? Și cum? (Dan C. Mihăilescu)

Ceea ce a venit special şi original din ceea ce-am scris a venit năvalnic. N-a trebuit chemat. Acolo, înăuntru, clocotea o lavă. Se cerea exprimată. Acum, lava s-a răcit. În vremurile în care încă eram viu ca scriitor, aveam buzunarele pline de hârtii, pe care le scoteam pe stradă, în crâșmă, noaptea, ziua, în orice moment. Atunci când venea versul acela care nu mai avea răbdare să locuiască înăuntru, îl puneam pe hârtie. Până la urmă, cărțile mele sunt făcute din hârtiile din acele buzunare. (Ioan Es. Pop)

Literatura de azi @ Librăria Bizantină

Librăria Bizantină, str. Bibescu Vodă nr. 20, sector 4, București

Coordonator program: Cristian Bostan/ Librăria Bizantină

Coordonator editorial: Odilia Roșianu/ Literatura de azi

Director artistic: Laurențiu Midvichi

Număr de vizualizări :702


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro