spot_img

Epistolă din Torino (IX). Angrosişti

La Torino, eşti puţintel japonez. Aparatul foto funcţionează pe pilot automat. Intri în muzeu şi porneşti click-urile. Iei totul la rând. Probezi, e bun şi pare că lucrurile îmbrăcate nu te încălzesc. Eşti un trup degerat, acoperit de cârpe. Devii angrosist. Aproape că nu stai să priveşti, darămite să citeşti indicaţiile. Deşi nimeni nu te întreabă de sănătate, simţi ameninţarea cu focul. Gratuitatea stârneşte reacţii à la Jean Valjean. Numai că, la muzeele din Torino, episcopul Bienvenu dăruieşte întâi sfeşnicele. Pui la grămadă pe un platouaş care, spre deosebire de ceaun, n-are nici măcar o toartă. Mi-amintesc de bunicile care umblau pe uliţe cu baniţa pe cap. Totuşi, în capitala Piemontului, fiecare pas are ritmul peştelui în cascadă.

Ai luat (e greu să spun „cumpărat“) biletul şi ţi s-a deschis poarta către parcul de distracţii. Mergi şi acolo, şi dincolo. Rătăceşti în casa oglinzilor. Dacă există internet, atunci nu strică un selfie şi, bineînţeles, o postare pe Facebook sau o transmisiune în direct via Skype. Multe se petrec în timp real. Muzeele pot fi comparate cu nişte mall-uri. Trebuie să faci provizii şi de cultură. Singura dificultate ar fi că bogăţia nu este doar răspândită, ci şi împrăştiată. Torino deţine o pinacotecă impunătoare. Palazzo Madama, Accademia Albertina di Belle Arti şi Galeria Sabauda sunt locurile de vizitat. Ai descuiat şi ultimul lacăt, însă acum se instalează deruta. Eşti blocat în diversitate. Vrei, privind la ceasornicul fără minutar, să primeşti şi mai mult.

Nevoia de a zăbovi în faţa unui tablou se numără printre experienţele fundamentale. Am sesizat că oamenii în vârstă au cea mai mare răbdare înaintea culorilor. Refuz să cred că tihna lor maschează, de fapt, disperarea ultimului tren. Bătrânii stau şi aşteaptă, pentru că au învăţat să accepte că nu controlează ceea ce nu le aparţine. Timpul intră sub regimul uzufructului. Muzeul actual – virtual, internautic, pluridisciplinar, multifuncţional, consumist – a îndepărtat, din celulele noastre, capacitatea de a admira, de a accepta diferenţa. Dar, până la asemenea virtute, au dispărut curiozitatea, atenţia, pasiunea şi, uneori, acea bucurie a copilului care, văzând un obiect nou, vrea să-l apuce şi să-l bage în gură. Acesta este, probabil, un gest definitoriu pentru a marca diferenţa între gurmanzi şi degustători. Turistul care intră la muzeu aruncă în coş mâncare perisabilă. Puţine senzaţii se acumulează. Şi mai puţine se asimilează. Majoritatea ajung la recycle bin.

Astăzi, vârâm obiectele în taşcă şi le uităm acolo. Este, aici, o formă a ignoranţei. Nu mă refer la prostie sau lipsă de cultură generală, ci la inconştienţă. Încerc să-mi dau seama de ce muzeele torineze  au atâţia vizitatori. Dacă toată chestiunea s-ar reduce la preţ, atunci am strâns câteva tribulaţii. După o lună de şedere, ştiu că e vorba despre încredere, cordialitate, degajare şi eficienţă. Îmi doream, de ceva ani, să nu fiu întrebat, din politeţuri ireale, dacă doresc ceva. În schimb, mă linişteşte să ştiu că, de câte ori am o curiozitate, mi se răspunde scurt şi amabil. Nu mi se dau informaţii suplimentare, pe care nu le caut. Dacă îmi trebuie date noi, sunt îndrumat mai departe. Nimeni nu face mai mult decât e cazul. Dacă scrie la intrare că e permis să se facă fotografii fără blitz, atunci supraveghetorii/ muzeografii nu repetă. Dacă vrei o confirmare a anunţului, ţi se va răspunde simplu: DA. Am făcut, câteodată, şi peste 10 cadre ale aceleiaşi picturi. Nu-mi dădea nimeni târcoale. Nimeni nu respira greu. Regulamentul nu suferă interpretări.

Palazzo Madama (Museo Civico dell’Arte Antica), din al cărui turn se văd Alpii, are colecţii din Evul Mediu până în secolul al XIX-lea. Mi s-a părut interesant că, mulţumită Google Cultural Institute, a fost concepută o aplicaţie pentru smarphone şi tabletă Android, în care este disponibil un tur virtual (http://www.palazzomadamatorino.it). Îngrijitorii Galeriei Sabaude au realizat un catalog electronic al exponatelor (http://www.galleriasabauda.beniculturali.it/catalogo/). Aceste muzee au la bază ideea că arta se află la rândul ei în mişcare. De aceea, operele de restaurare sunt prioritare. Inovaţia înseamnă, câteodată, o binevenită împrospătare. 

George NEAGOE

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508