spot_img

Universul distopic și efectele realității. Despre proza lui Cătălin Mihuleac

Cătălin Mihuleac scrie o proză ce reușește să dejoace orizontul de așteptare al cititorului. În formula sa paradoxul, oximoronul narativ  fac posibilă coabitarea dintre comic și tragic. Nu sunt luate în râs la modul gratuit anumite aspecte din realitate, ci se configurează o anumită deriziune augumentată. Lucrurile aparent neînsemnate sunt privite printr-o lupă ce le modifică nu doar dimensiunile, cât și substanța. De aici se naște registrul dublu al prozei lui Cătălin Mihuleac. Dimensiunea ludică – ce include ironia, autoironia, sarcasmul, pamfletul – e doar o formă de a pune în scenă subiectul sau tema, care de regulă sunt marcate de gravitate. Autorul pare a avea convingerea că lucrurile importante nu pot fi prinse în narațiune decât prin bruiajul lor venit surprinzător  chiar dinspre personajele și situațiile fără de care nu ar putea exista povestirea. De multe ori cititorul este implicat de către narator în istoria pe care o relatează. I se oferă posibilitatea să aleagă o soluție pentru final scrierilor sau o cheie de înțelegere a acestora. Acest fapt, deși pare a avea o anumită gratuitate, este o cale de amplificare a dramatismului, cum e și regula, spre sfârșitul prozelor.

Naratorul lui Cătălin Mihuleac ori există și este profund implicat, ficțiunile și autoficțiunile fiind greu de separat, ori nu există aproape de loc și atunci povestirile par mult mai aproape de genul dramatic, pe care autorul l-a și practicat în Patru piese de tranziție. Telegrafierea faptelor îl face pe cititor să resimtă într-un mod comprimat cadrele exterioare ale acțiunilor. Astfel, destinul unui personaj poate fi prins în doar câteva pagini fără să se simtă nevoia de amănunte suplimentare deoarece nu poate fi vorba de schematism, ci despre un fel de a construi personajele, foarte numeroase, prin detalii subtile și semnificative. Deci ceea ce pare a fi puțin reprezintă de fapt totul.

Deși scriitorul are stilul său, marca sa ușor recognoscibile, există unele variabile în interiorul paradigmei proprii. În povestirea titulară a cărții Garsonieră memorială confort trei este surprinsă condiția scriitorului printr-un amestec de tragic și derizoriu. Tot în cartea de debut, în aceeași arie tematică se înscrie și Un maidanez estet și o scriitoare celebră cu pseudonim. Aici însă, inclusiv instituția criticii literare beneficiază de porția ei de derizoriu. În  volumul Titlu neprecizat, ironia și, pe alocuri, sarcasmul provin din similitudinea dintre personalitățile, fizionomiile cetățenilor orașului Târgu Frumos și mărcile mașinilor personale aduse de aceștia din străinătate  (Efectul dezastruos al cailor-putere asupra fizionomiilor). Tot în același volum se întâlnește și tema poziției pe care audiovizualului o are în mentalitatea românească (O cravată incredibilă). De altfel, decesul presei din cauza bruiajelor pe care ziarele le produc (Tulburătoarea și provinciala poveste de iubire dintre un ziar vicios și o candidă emisiune T V sau Și autopsierii au dreptul să citească ziarul) și nediferențierea dintre binele și răul național și individual, în raport cu o realitate privită din diferite unghiuri (Cât de greu e să trimiți o scrisoare în Canada) conturează împreună o carte în care nimic din ceea ce-și este ieșit din firesc nu scapă comentariului sarcastic și ironic. Romanul publicat anterior, Dispariția oralului Iași, dar și Bar de stepă și Noapte bună, tâmpitule! și Ratarea unui settter răspund trăsăturilor narative descrise mai sus.

O schimbare de accent se simte în Zece povestiri multilateral dezvoltate. Titlul, dincolo de aparența parodică, sintetizează manierele multiple prin care se evocă societatea comunistă din perspectivă postcomunistă. Aici dramatismul din spatele comicului e mult mai accentuat, comicul însuși fiind mai estompat. Tema delațiunilor securistice din Clara de Cotnari este o fațetă a vieții din comunism, alte fațete fiind cele din Povestea primei mele bancnote de o sută de dolari – în care se readuce în memorie cititorului mirajul Occidentului și, mai ales, al simblolurilor acestuia: dolarii și diversele mărci de țigări, îmbrăcăminte și cosmetică – sau din povestea creșterii și descreșterii unui director de abator, înainte și după Revoluție. Toate prozele de aici împlinesc, deci, un adevărat roman fragmentar  despre viața în comunism, privită de la vârste auctoriale diferite, reclamându-se, astfel,  moduri de percepție diferite.

Romanul Aventurile unui gentleman bolșevic este un corolar al temelor explorate de Cătălin Mihuleac în prozele scurte. Toate acestea sunt circumscise supratemei practicate cu predilecție de autor: societatea românească din perioada comunistă. Simulacrul realului se conjugă cu un anumit univers distopic, a cărui realizare artistică pare a fi miza acestei cărți. Oximoronul din titlu se răsfrânge asupra întregii narațiuni alcătuită din scene scurte și ușor clișeistice. Banalității unor secvențe i se opune discursul inteleigent, condus  cu mână sigură. Dincolo de toate istoriile relatate, romanul pare o mărturie satirică a ultimilor ani ai comunismului românesc, mărturie ce se lasă condusă de două tipuri de logică. Una irațională, care justifică parțial tezismul scrierii, și o alta impecabilă, cea a sistemului totalitar. Coabitarea lor exprimă hibridizarea societar-ideologică a României.

Şerban AXINTE

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508