spot_img

„Fotografia absenţei mele”

Rodian Drăgoi îşi adună într-un volum o parte dintre poeziile publicate „în presa literară în perioada 1985 – 1989”. Este al doilea volum al poetului, după Către iarnă, 1984 (a treia apariţie editorială, dacă punem la socoteală şi debutul în volum colectiv), şi dacă-ţi pui întrebarea de ce atât de puţin , de ce atât de rar – răspunsul îl găseşti în poezia însăşi. N-aş spune că este mult muncită, şlefuită, aranjată etc., poezia lui Rodian Drăgoi – dar este, fără îndoială, mult aşteptată de către poetul însuşi. Versurile sale sunt mai importante decât poemul, metaforele mai importante, şi ele, decât versul, multe „unităţi poetice”, ca să le zic aşa, au migrat, au ieşit din corset şi circulă liber. Nu mai ştiam de unde sunt versurile către Dimitrie Stelaru: De mii de ani nu ţi-am mai scris Dumitre / cenuşa dintre noi a dat în floare, dar îmi vin în minte de câte ori îl văd ori vorbesc despre Rodian Drăgoi. La fel : „Soarele putrezeşte într-un vultur bătrân”, „Noaptea dormim în lacrimi credincioase”, şi câte altele, care-ţi sar în memorie la simpla răsfoire a volumului din 1984 (girat, de altfel, de un mare poet: Ion Gheorghe, şi regizat la Editura Albatros de Gabriela Negreanu).

Această căutare a expresiei memorabile, a metaforei nu prea încărcate dar limpezinduse elegant în imagine vizuală, palpabilă, aceste proverbe estetice ale lui Rodian Drăgoi fac lumea mai vie decât este, găsind ordinea din spatele aparenţelor, sufletul materiei, curgerea, mişcarea în formele încremenite. Ai zice, un „animism” sui generis, o dizolvare a poetului în lumea din jur nu pentru a o însigila cu sinele ci pentru a-i transfera omenesc , pentru a omeni şi umaniza. Titlul volumului actual propune o formulă de acest tip: Fotografia absenţei mele sugerează imaginea lipsei, deci imaginea, pregnanţa invizibilă cu ochiul liber, cu simţurile în general. Absenţa duce către anonimat, către acea dorinţă (mioritică, într-o oarecare măsură) de a se dizolva în lume, de a fi peste tot ca o lipsă ce se vede. Şi de data aceasta strălucesc, în poezia lui Rodian Drăgoi, imaginile şi metaforele separate: „Eu stau lângă un foc cu flăcările sparte” (Absenţa ta), „Ferestre flămânde mă urmăresc din frunze” (Ferestre). „Îţi aminteşti iubito oglinzile acelea/care de frica nopţii s-au zăvorât în noi ?” (Iubito oglinzile) ; aici, o formidabilă vizualizare a sentimentului ca spaimă simetrică de întuneric; pe spaţii mici, Rodian Drăgoi construieşte mituri întregi) – ori (nu-ţi vine să te mai opreşti culegând aceste pietre preţioase, atât de grele, din haina poeziei care parcă le ţine nu pentru sine însăşi): „câmpia se întinde ca o blană de ren / aş şterge rugina de pe cer şi nu am o batistă” (Trenul), „Iarba nu ştie încă nimic despre toamnă / cineva îmi lipeşte tristeţea crăpată cu lut / tata îşi poartă viaţa şi securea pe umăr / eu alerg în urma cuvintelor mele tăcut” (Rugă către iubită); aici, fiecare dintre cele patru versuri construiesc câte o imagine, „climatul” fiind cel care leagă.

Fiind vorba de poezii publicate înainte de 1989, o fulguraţie de gând ca aceasta îţi arată că din lumea în care se transferă poetul face parte şi timpul, pe care-l străbate chiar către un viitor încă nefigurat: „Un camion încărcat cu garoafe / s-a izbit de un camion încărcat cu grenade / nu a explodat nici o garoafă / în schimb au înflorit / toate grenadele”  (Ultimele ştiri); anticipează refrenul revoluţionar Noi cu arme, noi cu flori, readucând în prezentul nostru de azi climatul care a făcut posibil acel refren, transferând în poezie istoria, arătând cât de încărcată este istoria noastră de poezie, încât vorba „românul s-a născut poet” duce, când nu mai e timp de arte frumoase, de-a dreptul către realitate.

Interesante sunt şi construcţiile mai largi ale poetului – precum aceasta, iarăşi ştiută bine de lumea poetică predecembristă: „… Sunt bun prieten cu mesteacănul de peste drum / când mă-ntreabă de tine secundele mi se umplu de fum / nu ştiu nimic despre tine nu ştiu ce să-i spun / de când ai fugit în lume cu un alun / pe vremea când te iubeai c-un arţar / fotografia ta apărea foarte des în ziar / şi doamne cât te mai invidia salcia aceea pletoasă / pe care o primisem cu chirie în casă / acum toate s-au dus au plecat / pe unde-ai trecut tu miroase îngrozitor a păcat”.

Rodian Drăgoi este un constructor de spaţii mici, foarte concentrate, adevărate ferestre spre imensitate care te ţin, însă, în faţa ramei propunându-ţi întoarcerea către imensitatea din tine însuţi. Poetul este ca o oglindă şi „funcţionează” numai cu lumină. Acest mic poem al său mi se pare emblematic: „Pe această hârtie / aş fi putut să aştern un poem / dacă nu s-ar fi aşezat / această rază de soare / pe care ştiu că nimeni / nu o poate clinti”, (În loc de poem). Unde lumină e, de nimic nu mai este nevoie: acesta poate fi şi un crez (etic) al poetului dar munca şi lupta sa deopotrivă sunt de a aştepta şi prinde in-luminarea pentru a o dărui – cui îi trebuie.

Nicolae Georgescu

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508