spot_img

«La noi scriitorii sînt destul de ignoraţi de mass-media»

De curând, la Editura Polirom, în colecţia „Ego. Publicistică”, a apărut volumul “Ce-a vrut să spună autorul”, de Marius Chivu. În perioada 2002-2013 Marius Chivu a dialogat cu 27 de scriitori români: Ştefan Agopian • Emil Brumaru • Mircea Cărtărescu • Livius Ciocârlie • Andrei Codrescu • Dan Coman • Gheorghe Crăciun • Cătălin Dorian Florescu • Şerban Foarţă • Radu Pavel Gheo • Nora Iuga • Florin Lăzărescu • Dan Lungu • Angela Marinescu • Marin Mălaicu-Hondrari • Dan C. Mihăilescu • Ioana Nicolaie • Ioana Pârvulescu • Răzvan Petrescu • Andrei Pleşu • Ioan Es. Pop • Ana Maria Sandu • Robert Şerban • Tia Şer-bănescu • Cristian Teodorescu • Lucian Dan Teodorovici • Radu Vancu. În exclusivitate pentru AgentiadeCarte.ro, Marius Chivu răspunde unor întrebări adresate de Andra Rotaru:

Se poate vorbi de o tendinţă comună a ideilor care însoţesc răspunsurile autorilor intervievaţi, de locuri comune date de mediul literar în care-şi desfăşoară activitatea aceste personalităţi ale lumii literare? Există specificitate în diversitate?

Mi-e greu să spun dacă, unde şi în ce fel se întîlnesc răspunsurile scriitorilor intervievaţi de mine. În plus nici nu găsesc o relevanţă prea mare în acest aspect, dat fiind că cel mai vechi interviu datează din 2002, iar cel mai proaspăt a fost făcut de anul acesta. În ultimul deceniu, cîmpul literar, piaţa editorială, scriitorii înşişi, provenind din 3-4 generaţii diferite, s-au schimbat mult. S-a păstrat însă pasiunea de a face literatură într-o cultură mică, de unde şi micile/marile satisfacţii şi frustrări personale. Oricît de diferiţi ar fi între ei – şi sînt, slavă Domnului ! -, aceşti scriitori provin din şi împart aceeaşi cultură. Excepţiile fiind scriitorii străini de origine română, precum Andrei Codrescu sau Cătălin Dorian Florescu, al căror discurs e uşor diferit şi se înţelege de ce.

Sunt intervievaţi autori care aparţin unor generaţii literare diferite. Deschiderile şi/sau restricţiile vis a vis de literatura naţională şi internaţională sînt aceleaşi?

Cred că le este ceva mai uşor scriitorilor din noul val, care au avut acces la numeroase traduceri din literatura lumii şi la cărţi străine în original, care au călătorit mult, beneficiind de o deschidere şi o atenţie culturală mult mai mari: burse, tîrguri de carte, lecturi, traduceri etc. Unui scriitor precum Dan Lungu, şi nu e singurul, i s-au tradus toate cărţile, în mai multe limbi, iar asta în timp real. E normal ca aceşti scriitori să se raporteze la şi să se integreze altfel în contextul cultural internaţional. În interviuri am abordat, aproape de fiecare dată, acest aspect al scriitorului român faţă cu marea lume literară.

Uneori, întrebările dau naştere unor răspunsuri comune, alteori întrebări aparent banale primesc nişte răspunsuri memorabile. Ce ai învăţat despre tine cel de la începutul anilor 2000 şi cum te-ai regăsit la momentul realizării acestui volum?

Aşa e, am învăţat repede că, uneori, răspunsurile bune vin din întrebări de la care nu te-ai aştepta, de-asta nu mă tem niciodată să pun întrebări propriu-zis banale. Un scriitor inteligent nu se împiedică de o întrebare stîngace sau simplă sau clişeu. Dacă are ceva interesant de spus, o va spune oricum. Oricărui interviu îi este permis să cuprindă şi astfel de întrebări aşa cum există şi interviuri unde unele întrebări pot fi considerate irosite. Am descoperit că intervievatorul joacă şi un rol, uneori trebuie să facă pe naivul şi pe ignorantul pentru a obţine cît mai mult. Apoi, un intervievator nu pune doar întrebările lui, ci încearcă să pună şi întrebările cititorilor acelui scriitor.

Precum mulţi scriitori care şi-au recitit şi comentat propriile interviuri după ani, nici eu nu am prea multe de adăugat. M-am bucurat să constat că mi-am păstrat curiozitatea în ceea ce-i priveşte pe scriitori şi literatura lor şi că, după atîtea interviuri, încă mai caut răspunsuri, uneori la aceleaşi întrebări.

Scrii în Argumentul care deschide volumul că acest gen, cel al interviului, se apropie mai mult de critica literară decît de jurnalism.

Da, pentru că am încercat prin interviuri să-mi lămuresc şi mie, cronicarul literar, unele lucruri. Am avut astfel şansa să-mi confrunt/verific teoriile şi ideile critice, să-mi satisfac curiozităţile pe viu. Înaintea fiecărui interviu citeam cărţile scriitorilor, dar şi textele critice, şi nu doar pe ale mele, pentru a mă situa cît mai aproape de scrisul lui. Deşi se exprimă cu siguranţă şi pare că a decriptat şi înţeles o carte, explicîndu-i mecanismul şi sensurile, cronicarul literar are şi el dilemele şi nesiguranţele lui. În interviuri eu m-am folosit de ale mele pentru a crea un dialog cît mai semnificativ. Unele întrebări nu aparţin doar cititorului care sînt, ci cronicarului care sînt şi am şi scris despre cărţile autorului respectiv.

Toţi scriitorii (cu excepţia regretatului Gheorghe Crăciun) au putut să revină asupra răspunsurilor la interviurile realizate de tine, „comentîndu-şi afirmaţiile de altădată”. Cît de spectaculoase sunt culisele lumii literare?

Uneori sînt şi afli nenumărate lucruri interesante, pentru că la noi scriitorii sînt destul de ignoraţi de mass-media, alteori însă interviurile îl arată pe scriitor aşa cum e: un om inteligent în viaţa căruia nu se întîmplă mereu lucruri spectaculoase, dar care simte şi vede altfel lumea în care trăim.

Există vreun indice al cuvintelor (şi mărturisirilor posibile) pe care autorii intervievaţi nu le-au folosit, de care se feresc, care-i inhibă?

Asta numai ei ştiu, dar nu cred. Mi-au răspuns şi la întrebările legate de frica de moarte….

Care sunt, în opinia ta, atuurile unei astfel de cărţi? Poate folosi şi ca un îndreptar moral? Sunt atinse problematici precum faima, notorietatea, recunoaşterea naţională şi internaţională, supralicitarea unor scriitori, neajunsurile în critica literară, politizarea în mediile scriitoriceşti.

Îndreptar moral, nu cred. Cine şi-ar dori aşa ceva?! Atuurile cărţii se văd, sper, din prima: 27 de scriitori răspund la întrebări legate de literatură şi viaţă, confesîndu-se şi comentîndu-se peste ani, lăsîndu-se prinşi în jocul unor exerciţii de imaginaţie.

Articole recomandate

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508