Cristiana Maria Purdescu, dublă sărbătoare la Muzeul Național al Literaturii Române

feb. 22nd, 2013 | By | Category: Postcard

Joi, 21 februarie 2013, în Rotonda Muzeului Național al Literaturii Române (Bd. Dacia, nr. 12, București), a avut loc lansarea volumului bilingv de versuri ”Risipa de a fi” de Cristiana Maria Purdescu, editura Tracus Arte, 2013. Au participat: Marina Roman, Mariana Ionescu, Dan Mircea Cipariu, Traian T. Coşovei, Ioan Cristescu și actorii Doina Ghițescu și Viorel Păunescu, care au recitat din volumul abia lansat. Rotonda Muzeului Național al Literaturii Române s-a umplut până la refuz de admiratori și prieteni ai Cristianei Maria Purdescu, veniți să se bucure de cel mai recent volum de poezie al acesteia dar și să îi ureze ”La mulți ani” de ziua de naștere.


Ioan Cristescu, directorul editurii Tracus Arte a spus despre Cristiana Maria Purdescu: ”Este o poetă autentică și mă bucur că a ales această editură pentru a publica volumul Risipa de a fi”.

Dan Mircea Cipariu: Încă mai avem răgazul unei confruntări spirituale, lirice, față către față, chip către chip, noi între noi, miza fiind redescoperirea lucrurilor profunde, care mereu au fost ale poeziei. Această risipă de a fi pune sub o atentă cercetare interioară felul în care suntem noi, în această lume plină de consumism. Sensul profund al acestei cărți este ce fel de a fi. Acest a fi se definește permanent într-o nevoie față de celălalt și știe precum ecleziastul că toate sunt trecătoare. De aceea această risipă este una existențială, una care mizează pe valorile dintotdeauna, și ale înțeleptului și ale iubitorului de frumos.

Actorul Viorel Păunescu a citi mai multe poeme din volumul ”Risipa de a fi”.

Scriitorul Traian T Coșovei, cel care a semnat și postfața volumului, a participat, de asemenea, la eveniment: ”Vreau să o felicit pentru această frumoasă carte, meritul este și al lui Ioan Cristescu, editorul. Această carte este deosebită, după părerea mea.

Remarcabil este că încearcă să se regăsească, să se întoarcă… poezia, ca și dragostea, trebuie mereu să se reinventeze.

Trebuie remarcat, dincolo de faptul că este a 10-a carte a autoarei, că este un progres, atât în plan expresiv cât și în planul în care poetul se exprimă pe sine. Dacă puneți oameni diferiți să citească, veți vedea că fiecare îl va citi așa cum îl va înțelege. Aici cred că doamna Purdescu a depășit o linie de creație și merge pe un drum constant progresiv, mult mai încărcat de sentiment.

Această risipă a doamnei Purescu mi se pare o risipă chibzuită, pentru că dumneai știe să își aleagă cuvintele. Este o carte care în mod normal ar trebui să suscite atenția criticilor. Dar ar trebui să fie și un model, pentru că reprezintă o dorință de a inova ceva, pentru că descoperă și redescoperă ceva.

Are consecvența să urmeze un proiect literar într-o lume care nu este favorabilă creației.”

Marina Roman a semnat prefața volumului și a participat și la lansarea de la Muzeul Național al Literaturii Române: ”Mă uit la această poezie ca la o gâză rară prinsă într-un cub de chihlimbar, care nu e chiar un chihlimbar, ci ceva transparent, ca o gheață. Autoarea se învecinează cu arta în toate părțile, și cu arta vizuală și cu cea literară. A absolvit trei facultăți, un master și, de curând, este doctor la Universitatea Națională de Arte.

Ea se bazează pe modă. De fapt, pe veșmânt, care este altceva decât vestimentația. Veșmântul poate să fie și cuvântul. Ceea ce spune, emoția pe care ne-o dăruiește este pusă, prinsă, în acel cub de sticlă rece, gheață transparentă, gheață translucidă.

Prietena noastră se aruncă în mitologie, într-un fel cât se poate de ludic și, în același timp, disimulat. Are o poezie care este un alt fel de ou dogmatic. Este, de fapt, o cutie a Pandorei care este rotunjită. Când constată că se sparge coaja, o cuprinde cu căușul palmei și prinde sub ea altceva.

Deși dedicată modei prin meserie, se refuză trendului. Nu face parte din nicio grupare. Ea, axiologic, se definește, se prezintă, într-o altă ordine, într-o ordine superioară și pentru asta eu o felicit.”

Mariana Ionescu: ”Acest excurs pe care îl fac nu ar putea fi pus într-o carte de critică sau istorie literară, pentru că el se potrivește pus în inimile noastre. Este o minune că iubirea dintre ea și soțul său, de atâtea decenii, se regăsește încă în poezia sa. Primul volum a apărut la Editura Eminescu.

Nu este de mirare că și acest volum merge pe o tematică spectaculoasă de când lumea. Un volum cu poezie de dragoste. Este foarte greu să scrii pozie de dragoste. Poetele aflate acum în sală știu foarte bine ce greu se scrie o astfel de poezie, dar Cristiana are o mare tenacitate.

Sper să trăiesc să văd o reclamă la televizor: ”pentru o viață sănătoasă, citiți 3 poeme pe zi”. Poezia este  o extraordinară gimnastică a minții și a sufletului. Eu cred că fără poezie nu se poate trăi, zicând că tot ceea ce este creație prin cuvânt, este poezie. Atunci când faci acest exercițiu de poezie, te simți foarte împlinit.

Vreau să vă rog că atunci când o citiți pe Cristiana Maria Purdescu să vă gândiți câți poeți buni avem și să fim bucuroși că așa este structura noastră de români.

Actrița Doina Ghițescu, pe care o leagă ani frumoși întru poezie de Cristiana Maria Purdescu, așa cum singură a declarat, a citit, de asemenea, mai multe poeme din ”Risipa de a fi”.

În finalul întâlnirii, Cristiana Maria Purdescu a ținut să mulțumească tuturor celor care au fost prezenți la dubla sa sărbătoare, lansarea de carte și aniversarea zilei de naștere. ”Am mari emoții. Când vin aici sau în prezentările de modă sau la vernisaje, să știți că am foarte mari emoții. Aș vrea să mă volatilizez, aș vrea să fug, dar ar fi mai rău dacă aș fugi, așa că rămân să lupt cu emoțiile”, a spus autoarea.

Dorina CIOPLEA

Număr de vizualizări :1554


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro