spot_img

„Poporul român e încă necoagulat în ceva plauzibil”

La Casa de Editură Max Blecher a apărut, în colecţia “Plantaţii”, volumul de poezie “Bazooka Girl” de Constantin Abăluţă. „Pe vremuri exista un slogan, « mămăliga nu explodează ». Acum școlarii vor toți în Dubai și țopăie de colo până colo să  nu înțepenească. Pensionarii au lansat moda cartoanelor atârnate la gât cu « Vrem eutanasiere gratuită ». Pe poetul român îl inspiră alcoolul, pe dictator, alfabetul surdo-muților. Numai Constantin Abăluță, care vorbea în șoaptă cu scaunul din mijlocul străzii sau cu nuca din șifonier, confesorul discret al obiectelor și a tot ce nu cuvântă și trece neobservat, acest domn, cu alura lui de sir englez cam scăpătat, urmărește câinele cu roți în loc de labe traversând strada printre mașini și scrie pe trotuar « viața – în curs de apariție »”, a scris Nora Iuga. Andra Rotaru a dialogat cu Constantin Abăluţă, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro

Piaţa Universităţii şi Fântâna sunt locuri în care un fin observator ar putea învăţa multe despre prezentul şi trecutul locuitorilor din România. Surprindeţi tipologii, limbaje, personalităţi etc.

Întâi de toate trebuie spus ca volumul Bazooka girl nu este un volum explicit protestatar. Textele sunt mai curând cele ce înregistrează gândurile şi sentimentele unui veşnic nealiniat. Societatea noastră, pe întreg parcursul vieţii mele, a fost una care nu te îndeamnă să pactizezi cu ea. Schimbările, câte au fost, au fost şi răsunătoare şi superficiale. Libertatea, în fapt singurul câştig real, a venit prea târziu pentru mine şi generaţia mea. Aşa că m-am simţit intrus şi înainte, mă simt şi după evenimentele din decembrie. Această stare lăuntrică favorizează observarea detaşată a tot ce este în jur. În ciclul Poetul şi Piaţa Universităţii am colat diversitatea : oameni, sentimente, absurdităţi, caractere. Poporul român e încă necoagulat în ceva plauzibil. În acelaşi timp el protestează, aşa cum poate, e nemulţumit, e conştient că ceva nu este în regulă.

Care sunt caracteristicile unei “urme”? Dar atunci când acestea fac referire la români?

Urmele (româneşti, dar nu numai) sunt ale unor fiinţe semi-inventate care circulă printr-un oraş absurd (de esenţă kafkiană), fac slalom printre atâtea realităţi contemporane, le dezvelesc urâţenia dar, în cele din urmă, devin complicii lor. Urmele verzi închipuie complicitatea permanentă instaurată între victimă şi călău, între noi şi EI (O, acel pronume personal care-a desemnat întotdeauna tagma conducătorilor şi împliatorilor, de unde şi celebrul banc socialist : Dă-i încolo cu ploaia LOR !)

Există şi spaţii între două urme.

Da, polisemia e activă în tot volumul meu. Da, între urme ar exista spaţii de salvare. Înregimentarea impusă s-ar putea rupe cumva. Dar uite că urmele apar iarăşi doar câţiva metri mai încolo. Ele seamănă cu tălpile umane, dar nu-s ale noastre. Sunt pur şi simplu pictate de primărie, chipurile în cadrul unui program european artistic şi educaţional. În anume locuri ironia atinge cinismul.

Schimbările rapide şi gesturile care vin în prelungirea unor stări de alertă şi conflict schimbă mentalităţile de la o zi la alta. “lozincile se schimbă ca răspuns la noile realităţi”, scrieţi. Labilitate socială?

Labilitatea este caracteristica celui ce trăieşte de pe o zi pe alta. Manipularea este şi ea sursa a multe schimbări. După 40 de ani de comunism, aceleaşi servicii secrete s-au rafinat atât de mult încât întorc chiar gândurile cele mai oneste spre ură inter-umană, spre ceea ce s-ar putea numi, ajustând puţin o celebră lozincă bolşevică, mârşăvia de clasă.

Prima parte a volumului consumă un dialog între Poet şi Piaţa Universităţii. Ocoleşte acesta unele răspunsuri? Ar putea accepta să răspundă la toate?

Revin la primul meu răspuns : după mine, volumul nu are decât tangenţial conotaţii politice. El îşi propune obiective uman-spirituale. Efecte lirico-epice, insule de duioşie ori cinism constituie materialul din care se construieşte textul şi din care, în fond, suntem constituiţi noi înşine. În acest sens, cartea are sinceritatea unui jurnal, a consemnărilor umorilor zilnice.

Care e rolul Bazookăi Girl în zilele de acum?

Bazooka Girl este un exponent al vieţii umile şi neştiute (ignorate mai ales), al celor rejectaţi de societate, al marginalilor care ascund totuşi într-înşii rezerve de omenie şi sfiiciune. O duioşie frustă (ca să inventăm un oximoron) ar fi poate expresia adecvată sub care ar intra şi tanti Milena, ca şi, desigur, actantul Buricel.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508