“Apocalipsa memoriilor” de Peter Nadas

aug. 10th, 2011 | By | Category: Agenda de carte

La Editura Curtea Veche, în colecţia “Byblos”, a apărut volumul “Apocalipsa memoriilor” de Peter Nadas, în traducerea Anamariei Pop. „Este cel mai mare roman al contemporaneităţii, una dintre marile cărţi ale secolului.” (Susan Sontag)

“Apocalipsa memoriilor” contopeşte trei „memorii“; primele sunt cele ale unui tânăr scriitor maghiar din anii ’70, care locuieşte pentru o vreme în Berlinul de Est, unde trăieşte într-un complicat triunghi amoros cu o mare actriţă şi cu un tânăr poet german, în paralel derulându-se şi firul a încă două straturi de „memorii“, unul dintre ele aparţinând eroului principal al romanului în roman − scriitorul german Thomas Thoenissen −, în cartea la care trudeşte scriitorul maghiar în pauzele aventurii berlineze, cel de-al doilea aparţinând tânărului scriitor din roman, ce descrie perioada copilăriei petrecute în Ungaria stalinistă, şi căruia „i se dă cuvântul“ doar când ceilalţi doi trebuie să-şi întrerupă aducerile-aminte. Materialul narativ extrem de bogat este exprimat mai ales prin ceea ce s-ar putea numi poetica trupului: toate întâmplările sunt dezvăluite în câte o atingere a trupurilor, începând de la cea mai mică tresărire a mâinilor până la contopirea trupurilor de acelaşi sex. Apocalipsa memoriilor este o carte erotică, relevând toate enigmele atingerilor umane, ale relaţiilor de toate genurile; la fel ca marile romane ale secolului trecut, oferă o lectură acaparatoare, fascinantă. Dar viziunea este a prezentului. De fapt, scriind povestea eroilor săi, torturată de istoria grotesc de crudă şi de viaţa lor interioară, Péter Nádas scrie enciclopedia sentimentalo-erotică a seco-lului XX. Este unul dintre cele mai mari romane, de o etică exemplară, ale ultimelor decenii.

„Părţile care mai de care ale Europei sunt în alte şi alte faze ale trădării trinităţii: libertate-egalitate-fraternitate, paranteză deschisă: sau moarte, paranteză închisă. Altul e ritmul. Marele scriitor al acestui ritm este Péter Nádas.“ (Péter Esterházy)

„O carte care te absoarbe iremediabil şi pe care nu te mai saturi să o citeşti.“ (Carmen Muşat)

Péter Nádas (n.1942, Budapesta) este nu doar unul dintre marii scriitori de azi ai Ungariei, ci şi unul dintre cei mai mari scriitori ai Europei. Autor a peste douăzeci de volume (romane, nuvele, povestiri, eseuri, piese de teatru), traduse în toate limbile de circulaţie internaţională, Nádas este o voce autorizată, lucidă şi fermă în viaţa civică a Ungariei, fiind respectat pentru argu-mentaţia europenismului său autentic chiar şi de către cei de altă părere. În vara anului 1968, când trupele Pactului de la Varşovia au invadat Cehoslo-vacia, Péter Nádas a reuşit să obţină concedierea din presă şi s-a stabilit într-un sat de pe malul Dunării, pentru a se dedica în totalitate scrisului. În anul 1973 a început să scrie romanul Apocalipsa memoriilor, întrerupând lucrul doar de trei ori, pentru scurt timp, de-a lungul celor unsprezece ani cât a durat scrierea romanului, pentru trei piese de teatru. Cartea a apărut în anul 1986 şi, îndată după apariţia ediţiei în limba maghiară, Neue Züricher Zeitung a scris cu entuziasm: „Acest roman este o adevărată piatră de hotar în literatura maghiară şi, probabil, în proza europeană.“ În 1992, statul maghiar i-a acordat cea mai înaltă recunoaştere naţională în domeniul literaturii şi artelor, Premiul Kossuth, iar în 2007, Ordinul de Merit al Republicii Ungare; recunoaşterea internaţională s-a concretizat în numeroase premii, precum: Leipziger Buchpreis zur Europäischen Verständigung, Prix du Meilleur Livre Étranger, Premiul Vilenica, Premiul Kafka ş.a.

Număr de vizualizări :927


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro