Piesa ”Regele moare” de Eugène Ionesco, într-o adaptare de Silviu Purcărete

aug. 30th, 2010 | By | Category: Eveniment

Festivalul Naţional de Teatru, ediţia a XX-a, se va desfăşura în acest an în perioada 30 octombrie – 7 noiembrie 2010. Anul acesta, la FNT vor participa numeroşi invitaţi de renume din străinătate. Printre evenimentele şi spectacolele acestei ediţii, va fi prezentat şi cel mai nou spectacol semnat de regizorul Silviu Purcărete – Regele moare” de Eugène Ionesco, o coproducţie internaţională. Spectacolul va avea premiera pe 15 septembrie 2010, în cadrul Festivalului „Ex Ponto” din Slovenia şi va fi prezentat apoi în cadrul FNT, înainte de a susţine turnee în Franţa, Italia, Muntenegru, Macedonia şi Croaţia. Cu această nouă producţie se va inaugura în ianuarie 2011, noua clădire a Teatrului Esch din Luxemburg. Pe lângă spectacole de teatru, FNT 2010 este completat cu dezbateri, conferinţe, întâlniri, lansări de carte, filme despre teatru şi dans.

Personalitate marcantă a teatrului european, Silviu Purcărete alege să monteze în 2010 ”Regele moare” de Eugène Ionesco alături de o echipă internaţională, după ce în 2007 s-a confruntat cu succes cu piesa „Macbett” a aceluiaşi autor, la Royal Shakespeare Company. Coproducţia internaţională este aşadar pentru Purcărete un prilej de a se reîntâlni cu Ionesco, dar şi cu compozitorul Vasile Şirli colaborator apropiat al regizorului, şi cu artişti din Franţa, Slovenia şi Luxemburg.

”Silviu Purcărete atacă această piesă care până de curând mi se părea că-i este complet străină, iar eu încerc să-i înțeleg motivele. De ce o face acum? Simplă întâmplare? Decizie arbitrară? Înțeleg, după ce am văzut și revăzut „Faust”-ul lui, operă summum, că aici debuteză un nou ciclu, care s-ar putea numi regizorul și moartea. „Regele moare” se înscrie, pentru Purcărete, regizorul, în filiația goethiană. El, epicureanul, sedus până acum de Rabelais, începe să se distanțeze de acesta pentru a-și pune întrebări tocmai despre cea mai bună cale de a pleca, despre ce implică această plecare și despre ce păstrează ea din punct de vedere al ”teatralității”. El, care a pus în scenă “Faust” ca operă testamentară în care destinul protagonistului și acela al teatrului se confundă cu o strălucire aparte, abordează acum “Regele moare”, piesă în care Ionesco, pe un fond de teamă exacerbată, pune în mișcare toate mijloacele teatrale fără nici cea mai mică economie. Fără îndoială tocmai asta îl atrage pe Purcărete care, montând “Regele moare”, dorește să se confrunte cu moartea pe fondul încrederii acordate teatrului… iată ce mi se pare că face legătura între marele proiect faustian deja împlinit și cel ionescian, care urmează”, a spus eseistul George Banu vorbind despre alegerea regizorului.

Spectacolul ”Regele moare” este produs de către compania pariziană Les Arts et Mouvant – Cie à l’endroit des mondes allant vers, căreia i s-au alăturat, ca şi co-producători, Ex-Ponto Festival Kulturno Drustvo B-51 (Slovenia), Théâtre d’Esch (Luxemburg), National Drama Theater Ljubljana (Slovenia), International Festival Theater MOT (Macedonia), Scène Nationale de Bayonne Sud-Aquitain (Franţa). Producţia a primit sprijin financiar din partea mai multor organizaţii precum: Culturesfrance, Ministerul Culturii Republicii Slovene, Primăria Liubliana, Institutul Francez Charles Nodier, Institutul Cultural Român prin programul Cantemir, Ambasada Franţei în România, Institutul Francez din Bucureşti, UNITER şi BRD – Groupe Société Générale, principalul partener al reprezentaţiilor de la Bucureşti.

Profitând de prezenţa lui Silviu Purcărete la Bucureşti, organizatorii l-au invitat şi la o întâlnire cu publicul. Astfel, regizorul este prezent în noiembrie şi în cadrul modulului Dezbateri, Conferinţe, Întâlniri, la UNATC, unde va avea un dialog cu teoreticianul Octavian Saiu pornind de la spectacolul „Fedra” după Racine şi Euripide, unul dintre succesele Teatrului Naţional din Craiova din 1994.

Număr de vizualizări :1671


Comenteaza

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro