spot_img

„Poliţist, Adjectiv” (regia Corneliu Porumboiu) şi „Medalia de onoare” (regia Călin Peter Netzer), la a patra ediţie a Festivalului de Film European “Disappearing Act”

În perioada 11 – 22 aprilie 2012 , Centrul Ceh şi Institutul Cultural Român din New York prezintă, sub egida EUNIC, în parteneriat cu institute culturale şi consulate din alte 21 de ţări, festivalul de film european „Disappearing Act IV”. Evenimentul se desfăşoară anul acesta în trei locaţii: cinematograful IFC Center şi în sălile de cinema ale Centrului Ceh şi Alianţei Franceze la New York. Festivalul aduce în metropola americană 25 de filme contemporane din Austria, Belgia, Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Elveţia, Estonia, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, România, Serbia, Slovacia, Spania, Suedia şi Ungaria. Din România sunt prezentate filmele „Poliţist, Adjectiv” (regia Corneliu Porumboiu) şi „Medalia de onoare” (regia Călin Peter Netzer).

„Disappearing Act” s-a lansat în anul 2009 ca un eveniment anual iniţiat de Centrul Ceh şi co-prezentat de institutele culturale şi consulatele europene din New York sub egida EUNIC. Încă de la primele ediţii a devenit un eveniment extrem de popular prin selecţia inedită şi atent realizată a filmelor prezentate, care celebrează vitalitatea cinematografiei europene actuale, majoritatea proiecţiilor fiind gratuite. Anul acesta, a patra ediţie a „Disappearing Act” continuă să prezinte pelicule europene care s-au remarcat în circuitul festivalurilor internaţionale, dar rămân necunoscute publicului american. Programul include şi filme lansate în America, în circuitul arthouse, care au din nou ocazia, în cele douăsprezece zile de proiecţii, să reintre în atenţia iubitorilor de film din New York. „Organizat de 25 de agenţii culturale şi consulare, conduse de Centrul Ceh şi Institutul Cultural Român din New York, „Disappearing Act” prezintă 10 premiere americane sau newyorkeze. Dar aşa cum sugerează cu umor numele festivalului, selecţia se concentrează şi pe filme care, deşi bucurându-se de sufragiile criticii din ţările lor, au avut poate doar câteva prezentări în festivaluri sau scurte prezenţe în cinematografele din Statele Unite”, remarcă amplul articol din data de 9 aprilie, „Owing a debt to Europe’s Woes (Datoria faţă de chinurile Europei)” din cotidianul The New York Times.

Tot în The New York Times, în rubrica The Week Ahead, din data de 8 aprilie, Neil Genzlinger recomandă călduros festivalul: “Cine nu adoră să vadă cuvântul «gratuit» lângă «festival de film»?”. Pe lângă premiera americană a filmului german Sistemul din noaptea de deschidere, articolul menţionează filmul “încântător” al lui Corneliu Porumboiu, Poliţist, Adjectiv, citând din cronica lui A.O. Scott din 2009: “Atât de multe lucruri din acest film meticulos şi emoţionant trebuie citite printre rânduri, încât aproape nimic din el nu este ca la carte”. Festivalul Disappearing Act IV este pe locul 4 al recomandărilor publicaţiei New York Daily News pentru evenimentele culturale ale săptămânii în curs.

Alături de filmul „Poliţist, Adjectiv”, ICRNY prezintă şi pelicula „Medalia de Onoare” (r. Călin Peter Netzer), filmul de închidere al festivalului. Continuând implicarea sa ca promotor al altor cinematografii din spaţiul est-european şi al prezentării producţiilor româneşti într-un context regional, ICR New York susţine şi in acest an prezenţa a patru filme din Europa centrală şi de sud-est, care altfel nu ar fi avut o reprezentare în acest festival şi în spaţiul american în general. Astfel, cu sprijinul ICRNY, festivalul prezintă filmele Cinema Komunisto (Serbia, 2010; r. Mila Turaljic), Eastern Plays (Bulgaria-Suedia, 2009, r. Kamen Kalev), White White World (O lume albă, albă, Serbia-Germania-Suedia, 2010; r. Oleg Novkovic) şi Wasted Youth (Tinereţe irosită, Grecia, 2010; r. Argyris Papadimitropoulos şi Jan Vogel), care are premiera newyorkeză în prezenţa regizorului grec Argyris Papadimitropoulos, făcută posibilă, de asemenea, de ICRNY. Filmul „Wasted Youth” este analizat în acelaşi articol din The New York Times care face radiografia festivalului din punctul de vedere al crizei economice europene, subiect abordat în multe dintre filmele selecţionate.

Argyris Papadimitropoulos, regizorul filmului al cărui subiect atacă frontal criza greacă, a declarat pentru The New York Times: “Ca cetăţean, cel mai simplu este să dai vina pe politicieni pentru ultimii 30 de ani de falsă prosperitate. […] Dar eu cred că şi noi suntem de vină, pentru că am înghiţit momeala. Ne-am spus: «Hai să mergem pe calea cea mai uşoară, chiar dacă ştim că nu e bine.» Acum plătim pentru asta.”

Festivalul aduce anul acesta în New York invitaţi speciali care vor intra în dialog cu publicul. Printre aceştia se numără Marc Bauder, regizorul filmului “Das System – alles verstehen heisst alles verzeihen” (Sistemul, Germania 2010) alături de co-scenarista Doerte Franke, Vaclav Kadrnka, regizorul şi scenaristul filmului „Eighty Letters” (Cehia, 2011), Uliks Fehmiu, producătorul şi actorul principal al filmului „White White World”, Emily Cox, actriţa principală din filmul „The Fatherless” (Austria, 2011) şi Argyris Papadimitropoulos.

Printre filmele prezentate în festival, în premieră newyorkeză, se numără Amador (Spania, 2010; r. Fernando Leon de Aranoa ), The Christening (Polonia, 2010, r. Marcin Wrona), Eighty Letters (Cehia, 2011; r. Vaclav Kadrnka), Brownian Movement (Olanda-Belgia-Germania, 2010; r. Nanouk Leopold), The Fatherless (Austria, 2011; r. Marie Kreutzer), pentru a aminti doar câteva.

Miercuri,10 aprilie 2012, Disappearing Act IV prezintă un eveniment premergător festivalului, masa rotundă „Cinematografia contemporană europeană în universităţile americane”. Discuţia de la Centrul Ceh îi va avea ca protagonişti pe Julia Solomonoff (regizor şi producător, profesor de regie la Departamentul de Film al Columbia University), Anne Kern (Asistent unviversitar la departamentul de Studii Cinematografice, SUNY Purchase) şi Richard Suchensky (Asistent universitar la departamentul de Film şi Arte Electronice, Bard College) şi Jaap Verheul (Doctorand la Departamentul de Studii Cinematografice, New York University). În acord cu tema mesei rotunde, ediţia de anul acesta a festivalului conţine şi o dimensiune educaţională, oferind mai multor studenţi de la facultatea de film a New York University ocazia să introducă unele proiecţii, inclusiv cele două filme româneşti din festival.

Tot în luna aprilie, ICRNY susţine premiera mondială a documentarului românesc „Turn Off The Lights”, în regia Ivanei Mladenovic, care va avea trei proiecţii în cadrul Tribeca Film Festival, între 24 şi 27 aprilie 2012.

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508