spot_img

“Părinţii civilizaţiei au stabilit demult că fiinţa umană se poate emancipa doar în ţarcul strâmt al regulilor”

De curând, la Editura Brumar a apărut volumul de poeme „Medi, cu ochiul sticlos”, semnat de Marius Ghilezan. „Cartea, apărută în condiţii excelente, tipărită în policromie, conţine un jurnal poetic cu fotografii exotice, prin itinerarul iniţiatic al autorului. Medi este o vulturoaică, mai bătrână decât Big Bang-ul, care stă de vorbă cu puiul de lăstun, pasărea cea mai rapidă, despre energia vie. Piesa de rezistenţă a cărţii este un poem cosmogonic, în care poetul încearcă să-şi lămurească sieşi, deci şi cititorilor, misterul hexatetraedelor încriptate în templele antice, izbitor de asemănătoare, deşi la mii de kilometri distanţă unele de altele. Simbolul energiei vii este şi în ADN-ul uman, semn că viaţa este o acţiune soft de dincolo de înţelegerea curentă a umanităţii. Cartea este o pledoarie sinceră pentru natură şi o regăsire epistolară a Paradisului de lângă noi.”, a scris Cristian Alexandru pe BOOKiseala.ro. Andra Rotaru a dialogat cu Marius Ghilezan, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro

Volumul „Medi, cu ochiul sticlos”, Editura Brumar, 2012, e însoţit de fotografii realizate de Andrei Antică, Florin Mândruleanu şi de tine. Au fost mai întâi fotografiile şi au urmat poemele?

Aşa a fost. Mai întâi imaginea şi apoi cuvântul. Prin iarna anului 2012 am postat pe Facebook o fotografie a unui restaurant situat pe o stâncă răsărită din mare, de pe coasta  Zanzibarului, cu silogismul popular: „Cine a pus cârciuma-n drum / ăla n-a fost om nebun.” Am întrebat cine ar dori să se mute în Africa. Şi am primit peste o sută de comentarii, printre care şi ale unei prietene mai simandicoase: „păi, e nasol că acolo nu poţi face shopping”. Atunci am decis să trec pe curat simplitatea trăirilor mele din jungla ecuatorială, ca un elogiu adus eroilor cunoscuţi, anonimi, guvernaţi deopotrivă de absolutismul exotic.
În timpul redactării cărţii am observat că nu toate fotografiile mele au rezoluţia cerută de pretenţioasa grafie a pixelilor. Nu am vrut să folosesc imagini fără drept de autor care circulă liber pe internet. Pentru a face o treabă profesionistă, am scris unui  jurnalist care trăieşte prin Cambodgia.  Mi-a răspuns secretara lui. Chipurile, agenda domniei sale e prea încărcată pentru a-mi răspunde singur. M-a enervat ţâfna. Şi atunci am făcut o strigare prietenilor mei de aici sau de peste mări şi ţări. Florin Mândruleanu, Andrei Antică s-au alăturat imediat proiectului meu, fiind încântaţi să-mi cedeze drepturile de autor.

Imaginile şi poemele surprind frânturi din coloratura unor zone precum Filipine, India, Africa…Ce le leagă?

Cred că într-o altă viaţă am fost aborigen al îndepărtatelor ţinuturi dintre barierele de corali, unde vulcanii nu se odihnesc niciodată şi viaţa pulsează fără tensiometre şi alte făţărnicii, chipurile, civilizatorii. În apropierea localităţii Tagaytay din Filipine am avut odată revelaţia acelei existenţe trecute. Conduceam o Toyota Corolla. Eram cu nişte prieteni americani. Spre seară, când ne-am aşezat la cină, unul m-a întrebat de ce nu am ascultat ghidul când îmi indica sensul de mers către grădinile suspendate şi am luat-o într-o altă direcţie? Spre mirarea mea, nu-mi mai aminteam aproape nimic din discuţiile purtate în maşină. Cred că am plutit în reveria unui altfel de trecut. Eram convins că am mai fost odată acolo. După ce mi-am revenit din visare, mi-am dat seama că inconştientul sau altceva mi-au îndrumat paşii. A fost cea mai ciudată întâmplare din viaţa mea.

„Fructul regilor/ nu e de nasul/ mămăligarilor”

Aici am persiflat snobismul românilor care preferă să colinde Europa stadioanelor şi autostrăzile Führer-ului fără a înţelege semnificaţia profundă a civilizaţiei europene. Şi atunci am ales argumentul evadării. Asemenea acelui „pictor de geniu , /  cu a lui Vahine, / ridica pânzele corăbiilor / din Casa Plăcerii,/ aproape de atolul de coral.” În poemul „Ştefetă pentru Gaugain” am afirmat: „Putea fi burghez allumii pariziene servit de curteni, bunic bogat,/ a preferat, însă, să mute în Tahiti / vrerea mentorului: exotism prin pictură.” Mentorul său nu era nimeni altul decât Paul Gautier. Eu nu am avut în era socialistă mentori, aşa că am plecat de capul meu prin lume să descopăr paradisul, altul decât cel promis de profa’ de învăţământ ideologic. Ştii tu, chestia aia cu „proletariatul care se ridică la cer.”

În funcţie de zona geografică căreia îi aparţin, lucruri cu o încărcătură simbolică într-o parte a lumii sunt lipsite de orice conotaţie într-o alta.

Întotdeauna am iubit libertatea. Nu cea zidită în ordonanţe şi legi de calfele ce şi-au pus şorţuleţe doar pentru a fi cea ce nu sunt. N-am chef să mă supun unor ordini prestabilite de uzurpatorii de calităţi oficiale. Când grecii antici colorau statuile de pe Acropole, nu cred că aş fi fost nici printre şlefuitorii pietrelor, nici printre pictorii de ocazie, doar un adversar al lui Pericle. Un răzvrătit în agoră.  Libertatea mea e altfel decât libertatea lor. Aş trăi din canonul propriu între marea de jar şi vulcanii de corali. Dar mai am de formulat răspunsuri la certitudinle unei lumi asistate… printre amibe de celuloid şi plancton de spumă.

A existat vreun risc întrevăzut şi asumat în momentul conceperii volumului? Detaliile, „vivisecţiile de conştiinţă” cărora le este supus cititorul?

Poemul intitulat „Cosmogonie” este miezul din miezul volumului „Medi, cu ochiul sticlos”. Convingerilor mele, mărturisite în celelalte poeme, cum că există o singură formă de eliberare: prin artă, li se adaugă credinţa că omul trebuie să-şi recâştige „energia vie”, liberă în spaţiu, dar dijmuită de puterea celor care ne-au legat prin fire ca să ne contorizeze viaţa. Mai clar spus, nu e nevoie ca cineva să ne dea acces la resurse, ni le putem recupera singuri, prin voinţă şi descătuşare din Univers. Aşa cum mărturisesc picturile rupestre de pe piramidele antice. Mesajul meu e că există credinţă şi fără interpuşi, putere fără combustie industrială, programată de jucătorii de pe „Strada Zidului”, cum îmi place mie să numesc Wall Street-ul, mai neaoş.
Bănăţeanul meu Nikola Tesla (Nicolae Teslea, în original) a fost inventatorul wireless-ului încă din 1900. Investitorul J.P. Morgan i-a finanţat cercetările. El era mare jucător pe piaţa exploatării cuprului. Ajuns în atelierul savantului bănăţean, l-a întrebat de vreo trei ori unde se pune contorul. Tesla i-a răspuns mereu pe aceeaşi partitură: „nu va mai fi nevoie.” Iar după trei zile, laboratorul său de cercetare a luat foc. Încă o sută de ani cineva a venit mereu să citească şi să factureze contorul. Nu e o formă de control a existenţei?

„Nu iubim decât ceea ce îmblânzim”

Omului îi e frică de junglă pentru că s-a născut încătuşat. Cine dictează că nu trebuie să eliberăm fiara din noi? Poate am putea fi, graţie inteligenţei, regii junglelor, dar părinţii civilizaţiei au stabilit demult că fiinţa umană se poate emancipa doar în ţarcul strâmt al regulilor civilizaţiei. Eu cred că orice individ la naştere este înzestrat cu gena războinică, doar că anturajul, canonul, arbitrajul marelui Manipulator fac să înmoaie naturelul simţitor dar înţepător din fiecare. Crede-mă ca scorpion simt mai bine pornirile primare.
Poemul este o alegorie la adresa puterii impuse, nu liber alese. Orice despot vrea să fie slujit de animale îmblânzite şi această forţă se tot perpetuează până la nivelul de jos când fiecare individ, infuluenţat de Marele Manipulator, se crede stăpân în ograda sa de jivine şi astfel îşi exercită la micro puterea.

Cum pot mesajele din alte lumi, aparent exotice, influenţa structurile lumii în care trăim noi?

Folosind art-melo-terapia înţelesului profund al Universului.Adică mărturisind prin creaţie pe Dumnezeu.

Articole recomandate

2 COMENTARII

  1. […] De curând, la Editura Brumar a apărut volumul de poeme “Medi, cu ochiul sticlos”, semnat de Marius Ghilezan. “Cartea, apărută în condiţii excelente, tipărită în policromie, conţine un jurnal poetic cu fotografii exotice, prin itinerarul iniţiatic al autorului. Medi este o vulturoaică, mai bătrână decât Big Bang-ul, care stă de vorbă cu puiul de lăstun, pasărea cea mai rapidă, despre energia vie. Piesa de rezistenţă a cărţii este un poem cosmogonic, în care poetul încearcă să-şi lămurească sieşi, deci şi cititorilor, misterul hexatetraedelor încriptate în templele antice, izbitor de asemănătoare, deşi la mii de kilometri distanţă unele de altele. Simbolul energiei vii este şi în ADN-ul uman, semn că viaţa este o acţiune soft de dincolo de înţelegerea curentă a umanităţii. Cartea este o pledoarie sinceră pentru natură şi o regăsire epistolară a Paradisului de lângă noi.”, a scris Cristian Alexandru pe BOOKiseala.ro. Andra Rotaru a dialogat cu Marius Ghilezan, iar interviul este preluat de pe AgenţiadeCarte.ro […]

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508